Anonym bruker Skrevet 30. april 2006 #1 Skrevet 30. april 2006 Vi har to egne barn og mannen min har to særkullbarn. Vi har av økonomiske grunner ikke råd til å ta alle med på ferie. Det er her problemet oppstår. Biomor truer med mekling og advokater!!!!! ...hvis vi ikke tar med oss barna hans også på ferie. Kan hun det? Hjelper det gå rettens vei for å få han til å ta med ungene på ferie? Hun vil også at far skal ha barna mer. De er her annenhver helg og hver onsdag. Dette er heller ikke aktuelt for oss. Pga mange vanskelige forhold hva gjelder mor.( Kan ikke skrive om alle orsakene her) Noen kan kanskje si at vi kunne tatt en billigere/kortere ferie. Men det er ikke så lett. Vi har ikke råd til noe annet enn en liten bil-tur et par dager. Og overnatte i hytte el. telt. I bilen er det ikke plass til alle. Hva synest dere om dette?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2006 #2 Skrevet 30. april 2006 Hun kan ikke tvinge dere til dette, og heller ikke påtvinge dere mer samvær. Vi er i samme situasjon, har to barn felles og han har to fra før. Har ikke lenger plass til alle i bilen, så langtur/ferietur blir det ikke sammen med stebarna. Sånn er det. Det er jo ikke slik at barn har KRAV på ferietur, ikke særkullsbarn og ikke de som har forledre som bor sammen. Finn heller på aktiviteter hjemme i nærmiljøet. Skulle vi leie bil med plass til alle, eller kjøre to biler hadde vi heller avlyst ferien. Da hadde det ikke blitt tur på noen av oss. xxx
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2006 #3 Skrevet 1. mai 2006 Kan ikke retten være med på å kreve at ungene skal være mer hos far?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2006 #4 Skrevet 1. mai 2006 Nei , heldigvis kan ikke retten kreve at far skal ha barna mer hos seg hvis han ikke vil. Og jeg sier heldigvis for hvordan skulle det samværet ha blitt med en far som er påtvunget mer samvær enn han selv ønsker. Dette vet jeg fordi biomor prøvde med advokat da min mann ikke ønsket å ha barnet 40 % fordi han så at gutten ikke tålte dette.Han ønsket vanlig samvær annehver helg .Biomor kom ingen vei.Men hun lagde et helvetes styr pga av dette så enden på visa var at far kuttet alt samvær fordi hun var iferd med å ødlegge både ungen og mannen min med alt bråket. Ingen rett i dette land vil idømme en mann et samvær han ikke ønsker for dette vil bare være skadelig for barna.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #5 Skrevet 2. mai 2006 Ingen rett i dette land kan heller dømme en mor til å være mer med barn sine enn hun selv ønsker. For å bli "idømt" daglig omsorg i en barnefordelingssak må man selv ha ønsket å få det. Skulle vært interessant å høre om noen av biomødrene som er nevnt over ville synes det var OK om far ikke bare hadde ungene litt mer, men f.eks. 60% ?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 Skjønner at dette er vanskelig og at det kan bli for dyrt når man feks må leie en annen bil eller betale for en ekstra sydenbillett. Jeg har en sønn på ti år som er hos faren sin, hans samboer og sine tre halvsøsken annenhver helg og delte ferier. Hos oss har vi løst det ved at jeg bidrar med å betale min søns billett fordi han så gjerne vil være med. Så anenhvert år har han ferietur med meg og annenhvert år har han ferietur med dem. Det blir for dyrt og totalt uaktult at han får to reiser hvert år, og det er heller ikke nødvendig. Det eneste som jeg kjenner gnager på meg anngående dette, er at faren ikke bidrar noe når jeg reiser meg han alene, men det har jeg valgt å heve meg over. Det er bare gutten det vi gå utover. Jeg tror det er viktig for bondusbarn å få være med på disse tingene.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #7 Skrevet 2. mai 2006 Så lenge mor har den daglige omsorgen så har hun faktisk ikke noe valg. Forutsetningen er selvfølgelig hvem som har den daglige omsorgen før man diskuterer økt/utvidet samvær,det er det vi snakker om her. I vårt tilfelle var det det motsatte som var tilfelle, far ville ned på samværet fordi gutten savnet seg syk på mora.Mor hadde den daglige omsorgen og da har hun ingen rettigheter ang å bestemme om far skal ha samvær eller ei, eller hvor mye.Som sagt så ble enden på visa at far kuttet alt samvær og hun hadde ingen rettigheter på sin side til å tvinge han til samvær fordi hun hadde den daglige omsorgen. Slik er det, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #8 Skrevet 2. mai 2006 Ja slik er det. Krever du minst 60% risikerer du å få en større prosent av ungens tid enn du hadde ønsket ideelt sett. Men det er altså ingen som pålegger deg disse 60% (daglig omsorg).
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #9 Skrevet 2. mai 2006 Så du tror ikke han bidrar med noe økonomisk når du har ferie? Bidrag for juli betaler han nok når du har juli-ferie, og bidrag for juli betaler han nok også når han selv har ungen det meste av juli. Hva med å si at barnetrygden og fars bidrag går til billett når far har ham på ferie, pluss at du legger på "bidrag" fra deg den måneden? Koster billetten mer enn det kan vi begynne å snakke om at du egentlig gir noe.
-Hengebuksvinet- Skrevet 2. mai 2006 #10 Skrevet 2. mai 2006 ferie, siden jeg også ser det som en selvfølge at alle mine barn skal bli med (har også særkullssønn). Kan dere ikke ta en kortere tur da, med overnatting i telt på fjellet eller noe? Det koster jo ingenting. Har dere familie som har en hytte dere kan låne? Jeg ser du sier dette ikke er en mulighet, men vri hjernen en gang til. Jeg synes det er ille at en mann ikke vil ha mer samvær med barna, og om det er biomor som gjør det umulig synes jeg virkelig synd på mannen din. Det må jo ødelegge mye av livskvaliteten hans at det skal være sånne konflikter rundt de kjæreste han har. Lykke til, og håper dere finner en løsning. Telttur på fjellet kan jo ev være en tilleggstur også.
aroma Skrevet 2. mai 2006 #11 Skrevet 2. mai 2006 Synest ikke at særkullsbarna på død og liv må være med på ferie, men her må man se helheten og fornuften i det. Det spørs litt synest jeg da, hva mor finner på med ungene i ferien. Har hun råd til å ta ungene med, og ikke dere, ser jeg ikke noe problem med at de ikke får seg en tur med dere. Men som nevnt over, behøver det ikke koste skjorta å ta alle med på en liten tur. Da skal man jammen være fattig altså. Og har man ikke råd så har man det ikke. Det viktigste er ivertfall at deres unger får en tur, hvis de andre barna likevel får ferietur med mor.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #12 Skrevet 2. mai 2006 Jeg har skrevet inn tidligere, og problemet vi har hatt er at vi ikke får alle ungene inn i bilen når de to han har fra før skal være med. Da blir det fire barn. Derfor er ikke de med oss på ferier eller lengre turer. Men vi finner på ting i nærområdet noen ganger da... Vi vil ikke kjøre to biler når vi skal på langtur, da blir det liksom ikke ferie sammen føler vi. Og vi har ikke hatt råd til å kjøpe bil med flere seter enda. Mor tar dem aldri med på ferier, men det er jo en del av hennes valg også da, ikke noe vi skal ta ansvar for...
Helen71 Skrevet 2. mai 2006 #13 Skrevet 2. mai 2006 Vi har løst bilproblemet ved å kjøpe større bil, nå har vi en 8 seter og en vanlig bil. Ingen av de er nye så det koster ikke allverden. I år blir det kun en liten tur med fellesbarnet. Min datter skal være med faren og samboeren på en 3 ukers campingtur til Tyskland og Danmark. Min sønn skal være med sin far til syden. Hans datter skal være med mora si og stefaren på hyttetur i hele sommer. I vinterferien leide vi feriehus med svømmebasseng og hele pakka for oss alle. Så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for å kun ta med fellesbarnet på ferie.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2006 #14 Skrevet 3. mai 2006 Så du tror ikke jeg har de vanlige utgiftene med det å ha barn fordi vi har ferie? Bidraget går med til barnepass, klær, utgifter til fritid, større leilighet fordi jeg har barn osv. Disse utgiftene er konstante, både for meg som mor og for han som far. De 1300 kr i mnd han betaler for å spe på med dette, er ikke engang halvparten av det det koster. Så nei, når jeg reiser til syden med mitt barn, så betaler ikke han noe av dette. Skjønner ikke hva som skal til for at du skal bli fornøyd jeg? Synes jeg strekker med langt i dette.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #15 Skrevet 4. mai 2006 Hvis hun har omsorg for barna og far har kun vanlig samvær, annehver helg og en dagi uka eller noe i den duren så har biomor ikke noen verdens ting hun skulle sagt. Far har ikke omsorg, derfor kan ikke or påtvinge noe som helst, tilogmed helgene hans.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #16 Skrevet 4. mai 2006 mange biomødre er så sleipe, så slipper de selv å reise på ferie med barnet
LivetErEnLek Skrevet 5. mai 2006 #17 Skrevet 5. mai 2006 Trodde de fleste, både mødre og fedre synes det var stas å ta med seg ungene på ferie jeg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå