Gå til innhold

Keisersnitt eller ikke??


Mai-mamma fødte 09.05.06

Anbefalte innlegg

Det er det store spørsmålet nå om dagen... Baby'n har ligget i seteleie hele svangerskapet, så har svært liten tro på at de klarer å snu/at den snur seg selv. Skal på ultralyd torsdag og evt. snuing på fredag. Er ganske lita, 160cm og ganske tynn.

 

Dere som har vært gjennom dette før, hvordan var det? (Både keisersnitt og vaginal fødsel) Anbefalinger? Heller mest mot keisersnitt tror jeg... Har operert på magen før, så vet hvor vondt et operasjonssår er... Hmm... Vanskelig dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei. jeg fødte mitt første barn i setefødsel. hun hadde også alltid ligget slik. var inne til vending uten resultater, og ble oppfordret til å føde vaginalt. det kom heller ingen spørsmål og keisersnitt og "ny" som jeg var i dette så gikk jeg med på vaginal fødsel. fødselen gikk temmelig raskt. ca 5 timer på sykehuset. hun kom med den ene foten først og resten av kroppen kom sakte men sikkert ut med en god del hjelp av gynekolog. som regel brukes det tang på sistkommende hode. Fødselen gikk kjempebra og jeg angrer ikke på at jeg valgte å føde vaginalt......

 

lykke til med valget og fødselen,

er nå gravid igjen og har iallefall ikke fått skrekken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har prøvd vending, men det var mislykket. Anbefaler deg likevel å prøve, det er helt klart verdt forsøket selv om det er litt ubehagelig.

 

Ellers vil jeg råde deg til å høre på hva legene anbefaler deg. Det er så mye forvirrende info rundt setefødsler at jeg tror det beste er å høre på hva ekspertene anbefaler akkurat deg i din situasjon. Selv ble jeg anbefalt keisersnitt pga mistanke om stort barn (som viste seg å være helt gjennomsnittlig...) Selve operasjonen gikk kjempefint, faktisk en ganske hyggelig opplevelse. Såret i magen er jo vondt, men ikke verrre enn at du holder ut. Synes selv jeg kom meg ganske raskt. Kunne begynne å gå små trilleturer ute etter en uke, og etter to gikk jeg lange turer. Nå åtte uker etter er jeg mer eller mindre normal, og har såvidt begynt forsiktig trening i helsestudio.

 

Om jeg skulle havne i samme situasjon igjen ville jeg ikke vært avskrekket for hverken vaginal forløsning eller keisersnitt. Opplevde sykehuset som profesjonelle og dyktige og stolte på deres vurdering av min situasjon.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte keisersnitt. Synes ikke operasjonssåret var verre enn stingene etter fødselen med barn nr 2. Så vondt etterpå får du uansett. Men det å ikke få ha babyen ved siden av seg hele natta etter fødselen var litt trist. Selv om far tok seg godt av gullet vårt. Selve operasjonen var helt grei. Var våken og fikk se den lille både rett etterpå, og etter badet, og ammet bare kort stund etterpå. Og inngrepet tok bare 20 min. Har ikke angret i ettertid! Det er også fullt mulig å få en normal fødsel senere, det fikk jeg!

Men du må velge det du føler er rett for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sønnen min lå i seteleie hele tiden. Ville ikke snu seg... var på ultralyd først for å se hvor morkaken lå og om det var nok fostervann til å kunne snu. Jeg var ingen god kandidat til å prøve dette på. Hadde akuratt passe med fostervann og morkaken lå feil til...Noen dager senere var vi til røntgen av bekkenet for å finne ut om jeg hadde plass til å føde vaginalt. Bekkenet hadde ikke gode nok mål til å få babyen igjennom, de ville ikke ta sjanser. Det ble satt opp dato til planlagt keisersnitt.

Alt dette ble gjort 1 uke før termin...ble litt stressa for at fødselen skulle settes i gang tidligere enn den avtalte datoen for nedkomst.

De ventet og håpet på at babyen skulle snu seg...noe jeg visste ikke kom til å skje...(bare følte det på kroppen, han lå jo rolig hele tiden i magen).

Operasjonen ble vellykket... jeg har bare gode minner fra denne dagen. Bortsett fra at det var smertefullt den første uken ...så gikk alt mye bedre.

Jeg er glad ikke jeg måtte føde vaginalt...da kunne det endt med at jeg måtte tatt hastekeisersnitt under fødselen fordi evnt babyen hadde satt seg fast.

Er gravid igjen og har termin i september....er ikke bekymret for at noe skal gå galt... føler meg godt tatt vare på dit jeg kommer... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...