Gå til innhold

til dere som har født...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan opplevde dere fødselssmertene? Gruer meg til å føde, men stoler på at jeg skal klare det. Lurer sånn på hva slags type smerter det er. Vet at det er induviduelt, men noen likheter må det være - bortsett fra at det gjør vondt. Noen som var redde eller trodde de skulle dø??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei:) en fodsel er jo veldig individuell.. men den forste fodselen min gik veldig fort, fra jeg beg aa kjenne forste rie til han var ute, saa brukte jeg 4 timer:) det var veldig vondt den siste halvtimen, men jordmor skrot og sa at alt gikk bra saa jeg kom meg fint gjennom det:) det viktigste for meg var nok aa konsentrere meg om hva jordmor sa, for da folte jeg det gikk lettere:) naa har jeg termin 22 juni og gruer meg ikke, det er nok fordi det gikk saa greit og fort forrige gang:) + all stotte fra jordmor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smertene fra riene var vel mest som veldig kraftige menssmerter både i mage og korsryggen hvis jeg skal sammenligne med noe... det murrer og går i bølger med noen lave og noen høye topper...og heldigvis noen pauser. (på de høye toppene kastet jeg opp men jeg husker likevel ikke at det var noe uutholdelig vondt)

 

jeg "forsvant" litt inn i meg selv på en måte for kroppen produserer jo et morfinlignende stoff som skal hjelpe deg gjennom det så jeg husker det litt som i en rus..jeg hadde lang åpningsfase (12 timer ca) så kroppen hadde god tid til å tilpasse seg smertene- det er iallefall min teori.

 

under selve fødselen var det jo litt andre smerter (jeg brukte bare lystgass fram til fødselen og fikk ingen andre medikamenter) for da er det jo press-smerter. det svir litt i underlivet og så er det et press mot endetarmen som jeg følte ubehagelig siden det kjentes ut som jeg skulle..ja du vet he he men man er så fokusert på hva som skjer og tenker på at babyen straks kommer ut så det blir ikke så grusomt likevel! fokuset mitt lå hvertfall på å puste rolig

(alle avspenningsteknikker du kan kommer godt med!) og fokusere på noe annet enn smertene.

 

på forhånd hadde jeg fått servert en del skrekkhistorier og lå faktisk og ventet på at det skulle bli så vondt at jeg trodde jeg skulle dø- men så vondt ble det aldri! plutselig hadde pressveene begynt (jeg trodde de skulle væremye verre så trodde ikke at det var pressveer he he)og etter et par tenkte jeg at nå trenger jeg smertestillende! men jordmor undersøkte meg og smilte og sa:

"Det eneste du får nå er i grunnen barn" og 14 minutter senere fikk jeg holde min nyfødte lille prinsesse!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...