Gå til innhold

Skal dere be søskenbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått noen reaksjoner fordi vi ikke skal be søskenbarn (bortsett fra et par som vi har god kontakt med.) Jeg har 10 søskenbarn og sambo nesten 20. Mange av dem går det år mellom hver gang jeg ser, så jeg skjønner ikke poenget med å be dem bare fordi de er i slekt. Dessuten er jeg student og vi er nyetablerte uten for mye penger... derfor vil vi ikke be folk vi ikke kjenner så godt. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke ha søskenbarn til middagen. men vi inviterer de søskenbarna som vi har kontakt med til kaffe og kake.

Skrevet

vi skal ikke be noen søskenbarn.

Skrevet

Jeg synes ikke det høres urimelig ut av dere å ikke invitere søskenbarn dere ikke har stort kontakt med. Vi har bare invitert en fetter av samboeren min, ettersom de er kamerater også. Jeg har 15 søskenbarn i alderen 9-37 år (noen av dem har jo giftet seg også, og har barn). Samboeren min har bare 8 søskenbarn, men noen av de har også kone/samboer og også kanskje barn.

Vi valgte å sette grensen på at vi inviterer tanter og onkler, men ikke søskenbarn. Et sted må en jo sette grensen også, og for at det ikke skal bli altfor dyrt er det egentlig ganske naturlig sted å sette grensen sånn vi har gjort. De jeg kjenner som har giftet seg, har gjort det på akkurat samme måten.

Om dine søskenbarn blir sure fordi dere ikke inviterer dem, får de bare bli det. Det er du og din tilkommende som velger hvem dere skal invitere, og om dere mener at det er riktig å ikke invitere søskenbarn dere knapt har kontakt med, så er det det som er riktig for deres bryllup. Ikke føl dere tvunget til å invitere dem bare fordi det kommer sure miner derfra. Hvis dette er søskenbarn du/dere kanskje ser en gang i året eller sjeldnere, skjønner jeg ikke helt hvorfor de blir sure for å ikke bli invitert. De må da kunne tenke litt som dere gjør, at det ikke er naturlig å invitere absulutt alle en er i slekt med bare fordi de er i slekt.

Skrevet

Vi har samme problem som dere. Jeg har nesten ingen, mens min samboer har maaaaange. Vi tenkte først å be den eldste i hver søskenbarnflokk, men det ble for mange..og selvsagt de som vi ikke har kontakt med. Vi valgte da å be de vi har kontakt med. Ingen har reagert på dette hos oss iallefall. Vi har rett og slett ikke råd til å be alle.

Skrevet

Takk for synspunkter alle sammen. Nå føler jeg enda mer at avgjørelsen vår er riktig...mange av søskenbarna våre har også koner og barn og det blir rett og slett altfor mange. Vi skal ikke ha barn i bryllupet, men man må jo be samboere/koner og jeg vil ikke at halve gjestelista skal bestå av gjester jeg ikke har kontakt med, men føler meg forpliktet til å be.

Skrevet

Vi inviterer søskenbarn til kaffe

Skrevet

Vi hadde ikke det...

Som dere har vi også nokså mange søskenbarn. Og med dem og deres partnere blir det nokså mange gjester... Og vi har jo ikke kontakt med alle disse, og dermed føltes det helt feil å skulle invitere dem.

Vi prioriterte nære arbeidskolleger, gode venner og naboer. Sammen med nærmeste familie (jeg har 2 søsken, han 4, alle med barn...) kom vi opp i 130 gjester!

Ikke rom for fjerne søskenbarn jeg knapt nok husker fra barndommen!

Om det kommer kommentarer, spiller jo det ingen rolle. Det er jo DERES bryllup:0)

Skrevet

Vi skal ikke en gang invitere tanter og onkler. De kommer jo med følge og da blir det 40 ekstra gjester. Har heller ikke fått noen negative kommentarer på det.

Skrevet

Går det an å bare be søskenbarna og ikke tanter og onkler da?? Jeg føler det er mye mer naturlig å be søskenbarna som faktisk er like gamle som oss, enn alle de gamle tantene. For å spare plass. (tipper foreldrene våre aldri kommer til å godt det uansett, men er det et sprøtt forslag??)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...