Gå til innhold

Urin: L+1


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var til legen for et par dager siden hvor jeg fikk beskjed om at det var proteiner (tror jeg) i urinen. På helsekortet står det L+1.Legen hadde det ganske travelt, så fikk ikke helt med meg hva dette kunne være, bortsett fra urinveisinfeksjon eller muligens bare utflod. (De skulle sende inn prøven til videre analyse.) Kan det ikke også være tegn på svangerskapsforgiftning eller andre ting? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

 

L står for leukocytter. (hvite blodlegemer). Dersom han sa du hadde protein i urinen har han skrevet feil. Men det kan fort bli falskt positivt svar på protein eller leukocytter dersom urinen ikke er helt rein. dvs du skal ha vasket deg godt før prøven tas og ta midtstrålen ( ikke urinen i starten når du tisser...) . Derfor sendes den til analyse for å se om det faktisk kan være urinveisinf. ( trenger ikke ha noe symptomer på det). Men du har rett i at protein i urin også kan bety svangerskapsforgiftning, men da samtidig med økende blodtrykk og evt ødemer. Protein eller leukocytter kan være postivt også ved urinveisinf.

 

Håper dette var litt til hjelp iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå F.eks P +1 hvis det er proteiner. L står for noe som jeg ikke kan stave .... hehehe. Men det indikerer at prøven din enten var utblandet medd utflod eller urinveisinfeksjon,slik som legen din sa.

Proteiner kan være et tegn på SF.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L+1 er "ingenting", mest sannsynlig bare forurensing eller utflod... Hadde han skrevet P+1 hadde det vært proteiner og dette er tegn på urinveisinfeksjon og muligens sv.sk.forgiftning... Ikke noe å være redd for:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har hatt proteiner i urinen, og da stod det bare spor prot. på helsekortet, vet ikke hva L+1 betyr. Dersom dette er protein er det ikke så mye (+1), de stripsene de bruker er veldig følsomme slik at det behøver ikke å bety noe som helst. Jeg har som sagt hatt det + ketoner i urinen flere ganger, og til meg sa de at det er noen som bare har det..?

Uansett er det bare tegn på/fare for svangerskapsforgiftning hvis du i tillegg har høyt blodtrykk, men selv da er det ikke sikert at man holder på å få svangerskapsforgiftning. I tillegg blir man ofte veldig opphovnet og man kan oppleve hodepine og kvalme. Dersom de hadde trodd du var i ferd med å få svangerskapsforgiftning hadde de satt deg opp på snarlig kontroll og sykemeldt deg, tror jeg. Dessuten kan de ta noen ekstra prøver (husker ikke om det var urin eller blod) for å fastslå svangerskapsforgiftning.

Hvis du er veldig bekymret burde du ring legen og spørre hva dette egentlig betyr. Antakelig er det ikke så farlig!

Håper alt er ok med deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

L+1 sannsyneligvis ingen ting. Kan tenke meg at legen din sendte prøven til dyrkning ( Det er det det heter når de ser etter om det er noen bakterier eller ikke) Jeg hadde L+3 sist, de sendte den til dyrkning. Jeg fikk beskjed om å ringe tilbake dagen etter for å høre om de fant noe eller ikke, de fant ingen ting. Det eneste de ser etter er urinveisinfeksjon, har du det får du antibitoka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, da ble jeg ganske beroliget. Venter iallfall på svar på prøven før jeg får angst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme beskjed fra legen, naar jeg var der for noen uker siden. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig bare var litt utflod el. Sa at det ogsaa kunne skyldes at jeg hadde drukket for lite. Dagen foer hadde jeg hatt en kjempe travel dag, og nesten ikke drukket i det hele tatt, legen bekreftet at dette nok var aarsaken. Hun var overhodet ikke bekymret og sa at det var helt akseptabelt nivaa. Ved neste legetime var det ikke noe utslag. Saa, slik som de andre sier her, du trenger nok ikke aa bekymre deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...