Gå til innhold

Har så lyst på eget rom, men har ikke plass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jentene til mannen min er her annenhver uke, de er 9 og 11,5 år gamle, noen skikkelig rotehuer, enormt mange leker, og stadige venninnebesøk. De deler rom med fellesbarnet på 1 år.

Jeg ønsker meg så et eget rom til minstebarnet, hvor jeg kan ordne og gjøre det litt koselig. Det er en håpløs oppgave å holde det rent og ryddig inne på barnerommet. I tillegg er det fullt av farlige små gjenstander (klinkekuler, perler, barbiesko, ringer, spillbrikker...)

Dessuten legger de seg sent, så det blir tull og uro rundt leggingen til minstebarnet når de er her.

Problemet er at vi har ikke plass! Vi har bare 2 soverom.

Har derfor lyst til å finne en større leilighet.

Hvordan har dere gjort det?

Det blir jo ekstrakostnader på oss begge, men synes det er rimelig at han dekker opp mer enn meg siden det er fordi han har barn fra før at vi trenger større plass...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere voksne får sove på stua da, om dere ikke har plass. Det er det mange foreldre som gjør.

Hvorfor er det mer rimelig at han betaler mer enn deg? Du visste vel om at du gikk inn i et forhold med to bonusbarn, og hvor mye de var hos dere. Barn, uansett egne eller ste, medfører kostnader for alle parter. Hadde dere ikke hatt felles barn hadde jeg sagt det omvendte. Når du velger å få barn med en så må du også ta med de "negative" sidene ved personen. Her høyere boutgifter om dere flytter.

En annen ting. Søsken, hele-halve-ste, i forskjellig alder som deler rom, det blir alltid litt uro omkring legge situasjonen. Det blir til det du som voksen gjør det til.

Mor med tre barn på samme rom

Skrevet

Barn medfører kostnader, ja.

Men foreldrene må ta økonomisk ansvar for sine barn, ikke forvente dette av ny partner, ihvertfall ikke i starten av forholdet - det lover dårlig!

Ikke riktig at en steforelder skal betale likt med forelderen ved innbytte til større bil, eller kjøp av større bolig, for å få plass til alle når ungeflokken øker. Den som har særkullsbarn bør være obs på dette, så ikke ny partner føler seg utnyttet.

Men jo flere fellesbarn, jo riktigere blir det jo å betale 50-50.Er man mange nok, spiller ikke en fra eller til så stor rolle.

Hilsen mor med 2 ste- og 3 felles

Skrevet

Hei!

Vi er i samme situasjon som dere, har 2 soverom, et felles barn (1år) og 2 bonusbarn (8 og 10).

Du sier ikke noe om hvor ofte barna er hos dere, men i vårt tilfelle er de her 2-4netter hver uke. De har derfor permanente senger hos oss, og det er ikke så lett å pakke dem bort, hvis du skjønner hva jeg mener. Det vi har gjort, er å gi ungene det største soverommet, så har vi tatt det minste.

Vi har delt det store soverommet i to, slik at bonusbarna har en egen avdeling. Dette kostet ikke mye, en lettvegg og litt arbeidstid bare. Klesoppbevaring har vi flyttet inn på vårt soverom (ved å heve sengen vår og lage skap under). På soverommet til barna er det 2 "køye"senger langs den ene veggen i en L, og i det motsatte hjørnet er det en sprinkelseng. Vi har laget arbeidspulter under den ene køyesengen, og sofa i den andre. Det er ingen dør mellom "rommene", men et forheng.

Det kan løses uten å kjøpe større - og jeg må bare si - dersom han skal betale mer, går det ut over deg dersom dere ikke er gift - han vil jo eie en større del av leiligheten...

Skrevet

Jeg synes vel at når man har kommet så langt som til å få barn sammen, bør man dele de pengene man har til overs. Forstår jo at du synes dette kan være plagsomt om du tjener mye mer enn mannen din, men klarer ikke å se at det skal være til glede for noen at den ene har mer å rutte med enn den andre. Kanskje kan dere ha fellesbarnet på soverommet deres? Det har vi, i mangel av flere soverom. Snart flytter vi nok ut på loftsstuen, til vi kan begynne å la noen av barna sove i underetasjen.

Da det ble slutt med meg og eksen, snakket alle om at nå måtte jeg sikre meg og gutten min. Dette var også familien min veldig opptatt av da jeg fikk ny partner, selv om jeg sa at hvordan jeg og mannen min ordner oss økonomisk har de ingenting med å gjøre. Det kunne faktisk aldri falle meg inn å la en ev mann uten barn få særeie på huset, for at sønnen min ikke skulle kunne kreve utskifting ved min død. Sånn som jeg ser at enkelte stemødre her inne ønsker å ordne seg. Jeg ser på mine og mannens barn som våre barn, og mener at vi må stille opp på samme vis for alle. Så får vi heller betale litt dyrere forsikringer for å sikre oss selv, i tilfelle noe skulle hende med en av oss.

Nå kom jeg litt ut på viddene her, men synes altså at dette er en felleskostnad. Dere har 3 barn nå, som alle er en del av familien. Jeg hadde aldri funnet meg i at jeg skulle bli økonomisk straffet av mannen min, pga særkullsbarn. Det håper jeg at ikke mannen din gjør heller.

Skrevet

Vi bor i en leilighet på ca 90 kvm

Har 4 barn som bor her fast og 2 barn som kommer i feirer.

Her er 4 soverom

De 2 eldste mine har hver sitt rom, og han på 2 har eget rom.Minsten sover inne med oss.

Når stebarna kommer tar vi han på 2 inn til oss også også får de 2 eldste hans rom.

Mener også at har man startet familie så deler man utgiftene jevnt mellom seg.

Enten det er dine eller hans barn.

Kan ikke dere ta minsten inn til dere da når hans barn er der. Og evt henge noen huller høyt oppe på rommet deres hvor alle småtingene deres kan være når de er hos moren.

Ha noen fine esker som de kan samle det oppi.

Blir sikkert mye triveligere for alle.For da slapper du også mer av når de er der.Du slipper å bekymre deg for småting og det blir roligere for minsten når han skal sove.

Blir også bedre for deg og mannen din for da leker gjerne jentene mer på rommet om kvelden.

Lykke til :-)

Skrevet

stebarn leker veldig skjeden på rommene sine. de liker veldig godt både å markere seg, og å følge med. dette kjenner de fleste stemødre godt til.

Skrevet

de er jo tross alt biobarna til mannen din. Min stesønn er i hvertfall helt super. Men om du har sånne fordommer mot stebarna dine er det ikke rart de oppfører seg merkelig i det som liksom skal være et hjem.

Skrevet

? hvem er det som har fordommer ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...