Gå til innhold

Trenger hjelp til tv-sak ang. GBS


HanneL

Anbefalte innlegg

 

Hei dere!

¨Har tidligere lagt inn et innlegg om at jeg leter etter noen som har erfaring med GBS og som er villige til å la seg bli intervjuet om dette.

Har int. avt med Babill Spray- Pedersen ved Rikshospitalet i Oslo, men saken trnger jo også en såkalt case. Altså noen som har opplevd dette på kroppen og som vet hva konsekvensene av GBS kan være.

Så nå spør jeg igjen! Er det noen som vil og kan stille opp?

Dette er jo et viktig tema som jeg både som mamma og tv-journalist mener bør belyses!

Håper noen har anledning.

Med vennlig hilsen Hanne L

 

Dere kan gjerne maile meg på [email protected] eller [email protected]

HanneL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gruppe B-streptokokker. Som kan være dødelige hvis babyen blir smittet under fødselen.

 

Jeg fikk påvist GBS i skjeden under forrige svangesrkap, og fikk veldig fin oppfølging av min private gynekolog. Bakteriene hadde aldri blitt oppdaget dersom jeg bare hadde gått til fastlegen og jordmor, og dette synes jeg er ganske oppsiktsvekkende. Tenk om jeg ikke hadde fått påvist bakteriene på forhånd ... Da jeg fødte i juli 04 ble jeg skylt før og under fødsel, og de målte tempen på babyen jevnlig. Alt gikk fint. Ved dette svangerskapet har jeg ikke fått påvist GBS, men de kommer til å skylle meg likevel og foreta samme oppfølging av babyen fordi det er rutine på Bærum sykehus.

 

Føler meg helt trygg på at det skal gå bra denne gangen også, og kjenner heldigvis ingen som har opplevd noe fatalt med GBS. Men det er jammen meg et tankekors at ikke alle gravide testes for streptokokker når vi testes i hue og ræva for syfilis og alt mulig annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er GBS- regner med jeg ikke kan hjelpe deg siden jeg ikke engang vet hva du snakker om..

 

Men skriv en forklaring på hva GBS er så kanskje du får flere svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne adressen så finner dere ut mer om GBS : www.gbs-info.net

 

Hanne: har du sjekket med hun som laget siden? Kanskje hun vil stille opp?

skal høre med hun som mistet lille Herman til GBS i 2003, kanskje hun føler seg sterk nok til å ta tak i dette nå... sender mail til deg om hun stiller. Hvis ikke: Lykke til med jakten, håper du finner noen, dette er en viktg sak!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hanne L.

Min førstefødte ble smittet av GBS under fødselen og hadde ca 10 dager på intensiv avdelingen for nyfødte i den forbindelse. Han fikk kun en infeksjon av de B-hemolytiske streptokokkene og det gikk derfor veldig bra med ham. Heldigvis for oss at de oppdaget det.

 

Jeg er nå gravid igjen. Fullgåtte 36 uker. Jeg får full oppfølging fra sykehuset denne gangen og de skal følge med babyen når han blir født, men dette er jo ikke vanlig rutine og kun fordi jeg tidligere har hatt en baby med GBS infeksjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanne!

 

Så bra at du tar opp dette! Fikk helt angst da jeg leste om det første gangen, og lurer nå selvfølgelig veldig på om jeg og babyen min er i faresonen.

 

Snakket med mamma om det, hun er pasientombud, og hun fortalte at hun nettopp hadde hatt en klagesak om GBS, men at siden det var så utrolig sjelden det ble oppblomstring av bakterien (det er en bakterie, eller?) så kom ikke den aktuelle pasienten noen vei, fordi dette var slik en minimal risiko. Dette er også grunnen til at gravide ikke rutinesjekkes for GBS, man kan godt ha bakterien i skjeden og det utgjør veldig sjelden noen fare for barnet.

 

Synes likevel det er rart at gravide ikke sjekkes for oppblomstring ved fødsel?! Selv har jeg nettopp fått konstantert soppinfeksjon, og lurer på om den vekstprøven som da ble tatt eventuelt ville vist om jeg hadde streptokokk b der også, vet du det? Legen nevnte bare at jeg hadde en soppinfeksjon, ingenting annet, men glemte å spørre nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si er at helsevesenet i Norge tydelig mener at risikoen er altfor liten til å sette i gang sjekk av alle gravide, spesielt siden så mange har streptokokk b som ikke blomstrer, og derfor ikke utgjør fare for fosteret. Men dette blir jo litt snodig vurdering siden man sjekkes for syfilis, som nærmest er utryddet... Ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man merke at man har det??? Ble virkelig redd av å lese dette her. Kan man ikke bare spørre legen om å ta en sånn prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneL:

Hun er klar over at du jobber med denne saken og har mailadressen din. Men jeg tror hun ennå er for sliten til å kunne stille opp... Hun tar selv kontakt om hun blir med på prosjektet =)

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det påvises at det er noe som tyder på det under svangerskapet, ved å sjekke urinen bare??

 

JM sa det, at hvis du har GBS under oppblomstring, så slo det ut på urinen. Å da ble den sendt til dyrkning som ville vise at det var GBS som var årsaken til utslaget.

 

Ikke veit jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for naivt å tro at dette slår ut på en urinprøve om det er oppblomstring. GBS-prøver må taes med vattpinne i skjeden, og sendes inn til dyrking. Jordmødre og leger har en arrogant holdning til dette temaet, og vi gravide havner inn i politikken, sitter her i mørket og får ikke svar.

 

Men jenter, ikke stol på hva dere hører her inne, det kan jo være litt av hvert. Søk litt på nettet, hør med lege/jordmor og KREV skikkelig svar, ikke bare svada om hva de tror. Livet til akkurat DIN baby er mer enn politikk!

Et godt sted å begynne (og med fine linker!) er :

 

http://www.gbs-info.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere!

Tusen takk for så mange svar! Og Nelin- tusen takk for at du sjekket opp om det var noen som kunne! Jeg har snakket med hun som har lager GBS siden, men hun skal stille opp for en avis på Møre om det samme tema, og det er litt dmt å bruke samme erson to ganger.. Ellers hadde det vært supert.

Hadde jo vært helt fantastisk om mammaen til Herman hadde kunnet. Du kan si til henne at det ikke tar lang tid, g at vi komer hjem til henne eller der hun måtte ønske. Det 'eneste' hun trenger å gjøre er å fortelle historien sin til meg. Er jo selvsagt ikke bare det heller. Må jo være utrolig tøft! Men som du sier, det er så viktig å sette fokus på dette. det er altfor dårlige rutiner når det gjelder GBS i Norge, og babyer dør hvert år som følge. Bare tenk på hva som har skjedd etter at hjernehinnebetennelse-saken fikk media dekning, nå får alle gratis vaksine!

som sagt- all hjelp mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en gbs test bruker de en vattpinne som stikkes opp i skjeden, nesten som en celleprøve. Legen må skrive på labpapirene at det er GBS det skal letes etter da de kun finner bakterien ved en spesiell bakterie dyrkning.

Men det er bare å spørre fastlegen sin. Jeg forlangte test selv i forrige uke da jeg var på kontroll. Har jo jobbet masse med denne saken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...