Gå til innhold

Etternavn til barnet

nr3 i mars

Anbefalte innlegg

Har dere tenkt på etternavn til barnet? Jeg er samboer med en som jeg tror ikke vil gifte seg (han har sagt at det kan hende han kan skifte mening). Jeg lurer da på hva barnet bør hete til etternavn? Etternavnene våre klinger ikke så bra sammen, så at barnet får begge navn er uaktuelt. Sambo mener at babyen bør ha hans etternavn. Jeg mener at da kunne jo like godt babyen fått mitt etternavn. Han syntes også at kan ta etternavnet hans, selv om vi ikke gifter oss. Jeg syntes ikke det er riktig. Er det flere i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe jeg også har tenkt en del på. Nå er det jo ganske vanlig å gi barna to etternavn, men at det første av de ikke blir brukt til "hverdags" altså hvis barnet heter Line Hansen Nilsen bruker man Line Nilsen eller Line H. Nilsen som oftest. Evt kan man jo lage ett navn av de to der det passer, men Hansen-Nilsen er kanskje ikke det beste da..

Jeg hadde ikke tatt min manns etternavn hvis jeg hadde giftet meg i Norge, kun fordi jeg har hatt mitt etternavn i 31 år og kan ikke tenke meg å skifte av romantiske grunner. Jeg bor i Frankrike nå og da er det MYE enklere å ha et fransk ettternavn enn et norsk ingen klarer å uttale, så det blir noe annet. Men jeg vil fortsatt at barnet har mitt etternavn som mellomnavn(hvis det er lov her).

Jeg har inntrykk at mange fedre mener at barna bør ha deres navn og det skjønner jeg ikke, er det for å sette "sitt" merke på barnet ettersom de ikke kan bære det fram? Så lenge foreldrene ikke har samme etternavn er det jo ikke mer rett at barnet har bare fars navn eller bare mors navn. Jeg synes man kan ha begge, om man ikke er enige om ett. Problemet er jo at om noen generasjoner blir det veldig mange etternavn hvis alle får mors + fars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi gjør det enkelt vi. kommer til å gifte oss etterhvert. barnet vårt får farens etternavn. jeg har 2 etternavn, og hvis vi skulle ha hatt alle så hadde det blitt veldig mye navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet får mitt etternavn, men tar nok sambos til mellomnavn. Han er nok ikke enig, sjelden mannfolk er det, men det er sånn det blir.

Jeg har ingen planer om å gifte meg, ser ikke helt poenget i det, men hadde jeg gjort det, så hadde jeg selvfølgelig beholdt mitt etternavn i stedet for å ta sambos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her i en jobb hvor jeg har mye med navn å gjøre og det er noen som gir barna sine fornavn og mellomnavn + 2 etternavn !!

De kommer aldri til å bruke alle navnene og det etternavnet som kommer sist er alltid det som blir mest brukt. De andre blir forkorta.

Og ser at det er som regel jentas navn som blir i midten og da faller bort i det daglige ...synes det er helt feil.

Og hvorfor er det en selvfølge at det skal være HANS etternavn ??

Stå på ditt - hvorfor ikke ditt etternavn da ?

Enten får dere ha begge etternavnene med bindestrek slik at begge navnene må brukes eller så får dere omrokkere på rekkefølgen....

Vi vet heller ikke hva vi skal gjøre.

Jeg har et uvanlig etternavn som ikke mange i Norge heter og han har verdens kjedeligste vanligste etternavn : Pettersen. (no offense altså ! )

MEN....så passer det seg slik at det flyter mer om mitt står foran hans...men da kan mitt navn forsvinne i det daglige. Og han liker veldig godt mitt etternavn så jeg prøver å overbevise ham å bruke mitt :o) hehehehe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår sønn har fått mitt etternavn, og bare det. Det er såpass spesielt, at det vil forsvinne om ingen fører det videre. Jeg synes det er litt synd at vi ikke heter det samme alle tre, men sånn er det. Vi ville ikke bruke begge etternavnene - langt og tungt. Og det er minst like naturlig at barnet eller barna da får morens etternavn. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn kommer nok til å få to etternavn. Mitt etternavn som mellomnavn på grunn av at det klinger best. Men det kommer ikke til å få to fornavn. Jeg synes det blir for mye med fire navn tilsammen. Men det er min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør som foreldrene til siggurd pettersen.

de har to sønner og den ene har etternavnet til moren og den andre til faren.

selv var jeg slik at for meg var det valget enkelt jeg syntes at barnet skal ha etternavnet til far jeg. litt gameldags men pytt. det er jo en tradisjon.

egentlig så er det jo det samme så ser ikke noen grunn til å være sta.

du kan jo gjøre en morsom en den som vinner valget på fornavn hvis det er et problem får ikke velge etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte mye på det med navn før vi giftet oss. På en måte føltes det litt sårt ikke å gi datteren vår mit navn, men da jeg hadde tenkt litt mer på det kom jeg til at jeg som mor på en måte i utgangspunktet var mer automatisk viktig forelder enn faren. Jeg bar henne frem, jeg hadde mest permisjon osv. Det er ingen som tviler på at jeg er MOR. Jeg kom til at det var viktigere å markere farskapet med et navn enn å bringe mit navn videre. Derfor valgte vi å gi jenta mannen min sitt etternavn som siste navn og mit som mellomnavn. Jeg tror faktisk det betydde litt for mannen min og hjalp til å lage det sterke båndet som er mellom dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på det, jeg beholdt etternavnet mitt da vi giftet oss. Han hadde ingen synspunkter på det - det var min avgjørelse.

Barnet får hans navn fordi det er ganske sjeldent og veldig fint. Mitt er også fint og ikke veldig vanlig, men det passer virkelig dårlig med hans. Siden jeg har bestemt dette med hans etternavn har han ikke sagt noe fra eller til - men nå er plutselig alle i familien overrasket, de regnet med at jeg ville insistere på to etternavn siden jeg beholdt mitt da vi giftet oss... det skal ikke være lett.

Om vi ikke hadde vært gift hadde jeg kanskje tenkt litt annerledes. Men det at navn klinger bra sammen, er virkelig viktig, det bør gå foran alt. Noen venner har ikke bestemt seg for etternavn på barnet ennå (termin er nå) fordi det er avhengig av fornavn. Kanskje en pakkeløsning gjør det enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2

Hmm, godt vi har god tid til å bestemme oss for dette!

Vi går enten for begges eller bare hans. Vi er gift og jeg har beholdt mitt som mellomnavn og fått hans som etternavn. Må sies at vi begge har sjeldne etternavn. Hans er det 36 i Norge som har mitt er det 153 i Norge som har.

Vi har ikke snakket om dette ennå, men det kommer nok også ann på fornavnet vi velger. Det eneste vi har bestemt så langt er at vi kun skal ha et fornavn. (ikke dårlig bare det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset bor det to voksne,og en unge, foreløpig.

Jenta mi har mitt etternavn til mellomnavn og farens etternavn til slutt.

Sambo er ikke faren hennes,og har dermed et annet etternavn,og eg har også ett etternavn.....

For å ikke gjøre forvirringen komplett når neste mann kommer,så bytta sambo til mitt etternavn,og den lille får også mitt etternavn,sånn at det bare er jenta mi som har et annet etternavn,men mitt som mellomnavn

(definisjon på mellomnavn er når navnet kan brukes som etternavn,.. f.eks Anne Lise Berg Hansen. Der er bare Berg mellomnavnet,

Anne Lise er et fornavn)

Det hører med til "historien" at vi skal gifte oss i august,og det er i den forbindelse sambo skifter navn,men vi gjorde det bare nå istedet for i august..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna våre har etternavn etter oss begge. Så får vi se hvordan det blir om vi gifter oss noen gang.

Sambo ville at de skulle ha bare hans etternavn. Men, når jeg har gått å bärt på ungen i ni mnd, og töft er det å gå gravid, så skal jeg jaggu ha noe å si når det gjelder navn og etternavn ja! :) he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg skal ha barn med min samboer i slutten av året. tror vi bare tar hans navn til etternavn, fordi det høres bedre ut enn mitt.

men vet noen hvordan det er rettslig? det kan tenkes at hvis barnet får far's navn, så har han mer rettigheter i tilfelle det skulle skje noe. vet at det ikke er noe man vil tenke på, men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...