Gå til innhold

Svangerskapskløe - livsfarlig for fosteret! (samme som skravlesiden)


Manx -med Loppa & Klumpen

Anbefalte innlegg

Leser på tekst-tv at svangerskapskløe på slutten av graviditeten er livsfarlig for fosteret. En lege på Rikshospitalet bekrefter at man må oppsøke lege dersom man har dette. Har klødd mye på leggene i det siste, så fikk litt angst nå. Var til legen i går, så vil nødig gå igjen med en gang hvis det ikke er nødvendig.

Noen som vet mer om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm har aldri hørt det før.. jeg har hatt grum kløe på leggene i alle svangerskap jeg... de har nå kommet ut helt perfekte begge to...kanskje de mener noe annet...var det på nrk sin tekstv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg hele artikkelen på nrk.no, litt mer saklig og informativ enn tv2 sin, men dog...:

 

Svangerskapskløe farlig for babyen

Flere hundre kvinner som klør i huden på slutten av graviditeten, kan miste barnet dersom de ikke kommer seg til lege.

 

Publisert 27.04.2006 12:15. Oppdatert 27.04.2006 12:49.

 

Mange jordmødre og leger vet ikke at alle gravide med svangerskapskløe etter uke 30 må ta blodprøve.

 

Livsfare

En svensk undersøkelse viser at over 1000 kvinner har svangerskapskløe og at så mange som 700 av barna er i livsfare.

 

På nettsteder og i bøker omtales slik kløe som ufarlig, men en overlege ved Rikshospitalet sier at alle med svangerskapskløe må oppsøke lege.

 

Bagatelliseres

- Dette er forholdsvis nytt for mange leger, sier lege i Oslo Svein Stiksrud.

 

Stiksrud er den fastlegen i landet som har flest pasienter. Han sier svangerskapskløe hittil er bagatellisert.

 

Kvinnene kan få høre at det er ikke et medisinsk alvorlig problem og noe en må prøve å leve med, sier Stiksrud.

 

Ikke noe sted står det at alle gravide som har mye kløe på slutten av svangerskapet må ta blodprøve. I de nasjonale faglige retningslinjene for svangerskapskontroll står det ikke noe om slik kløe. Heller ikke i svangerskapsboken gravide får ved første legebesøk får de informasjon at kløen i huden etter uke 30 kan være farlig for babyen.

 

På nettet kan gravide lese at kløen er ufarlig for mor og barn.

 

Ukjent årsak

Årsaken til at svangerskapskløe er farlig for barnet vet man ikke. Men det blir tatt blodprøver av lever og gallesyre og finner en unaturlige verdier må barnet fødes, hvis ikke kan det dø.

 

Tidligere leder i allmennpraktiserende legersforening Kjell Mortman Mo sier de nå må gå igjennom retningslinjene for gravide omsorgen på ny.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff., synes dette er skremmende jeg. Legen min sa at utslettet sikkert bare var noe jeg hadde spist, men det har bare blitt verre (var hos lege på mandag). Jm sa at jeg ikke skulle beskymre meg, men hvordan skal jeg unngå det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... nå ble jeg litt bekymret og jeg som ikke har latt meg påvirke av alt en ikke må gjøre og gjøre under svangerskapet tidligere. Jeg har spist alt jeg vil og gjort som det passer meg hele tiden. Jeg har klødd så mye de tre siste dagene at jeg har måttet ta meg en dusj, men har trodd det er fordi jeg svetter så mye og at det er svetteutslett, hmmm, burde jeg oppsøke lege kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...