Gå til innhold

Far tar av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må dessverre være anonym da jeg ikke spør om råd på egne vegne. Har en bror som skal bli pappa for første gang. Han har tatt helt av med bekymring over alt, smått og stort, som følger med ansvaret, forandringen osv. Han er overlykkelig (det var planlagt), men altså stresset.

Noen råd fra menn evt kvinner? Hva kan jeg og familien gjøre for å støtte ham og få ham til å slappe av litt? Jeg er selv gravid, så skjønner engstelsen hans - men nå er det mer enn bare litt for hans del.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Men er det at han er overengstelig?... I så fall bør han prøve og roe seg. Enkelte ting er det lite å gjøre noe med. Å overbeskytte noen, blir galt det også. Men jeg skjønner godt at han blir det. Enkelte ganger føler jeg selv at det ikke finnes ting som skal tas lett på. Vi skal hele tiden være perfekte. Slik som å amme lengst mulig, positiv stimmulering gjennom oppdragelse, barne sikkring i bil og hus... osv.. masse feller å gå i. Jeg tror de beste foreldrene gjør feil, overser en sjelden gang, tar et feilvalg osv... vi er trossalt mennesker, og at vi gjør en feil, betyr somregel at vi er den som aldri kommer til å gjøre den på nytt. Jeg tror at du bør si til han, at han må slappe av. Da blir han den beste far han kan være! Å gjøre noen feil er det å være menneske!

Skrevet

Uff, jeg var litt kort, for jeg ville ikke gå særlig i detaljer.

Han er overengstelig, og jeg tror det er det å venne seg til alt det nye som er problemet. Det gir seg utslag i at han henger seg opp i konkrete praktiske problemer som typisk ordner seg - og som tildels er ganske små problemer. Tror også han er bekymret for om de egentlig har råd til baby. Jeg skal be ham slappe av, på en pen måte. Han får heller stresse når jeg snakker med ham, og ikke stresse altfor mye overfor den gravide kjæresten.

Takk for godt råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...