Gå til innhold

nudler og kjærlighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære stedatter driver og forvandler seg til en bombe om dagen. Heldigvis ikke en sexbombe (ennå), men en hormonbombe på 12,5 år.

Dette fører til en uendelig rekke nye arenaer, der det før holdt å si nei, så er det nå gjenstand for utprøving.

For eksempel så vil hun spise nudler etter skolen hver dag. Jeg sier nei, og at hun kan ta seg en brødskive eller frukt (eller til og med en youghurt, he he he). I mitt hode er nudler masse tomme kalorier som ikke bør spises hver dag. I min stedatters hode er det ingen begreper om kalorier og kosthold - og det synes jeg er bra (ergo ikke noe slankehysteri, hun er helt komfortabel med kroppen sin. Og jo lengre det varer jo bedre. Helst for evig).

Men resultatet blir en sur og sulten snart tenåring som furter og nekter å spise noe annet. Jeg har sagt at hun kan få spise nudler på fredager, men ikke ellers i uken.

Vel - egentlig vet jeg ikke helt hvor jeg vil med dette. Kanskje noen kostholdseksperter kan si at jeg tar feil, at nudler er kjempesunt og at hun gjerne kan spise det hver dag? Og at noen i samme slengen kan fortelle meg at det er helt ok at hun slipper å gjøre lekser, at hun slipper å rydde rommet og at det er godt for karakteren å være sur, nebbete og nesevis?

;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe:-) Ikke lett det der... Nå er det heldigvis en stund til jr begynner å få hormonelle utbrudd, men seksåringen har begynt å bli veeeeldig selvstendig:-) Nå låser han tom døra når han skal på do, for der skal han nemlig være heeeelt i fred *S*... Det er jo greit, så vi banker på dodøra for å forsikre oss om at det ikke er noe som foregår....

Vel, nudler er ikke sunt hver dag, lekser er smart å gjøre - og rommt bør vel være noenlunde i orden...

Sur, nebbete og nesevis - det er vel oppførsel som går over stort sett;-)

Skrevet

Jeg har gitt opp kostholdet til stedatteren min. Hun spiser burgere, kjøpepizza, snacks og snop, pølser, is, boller.... Lommepengene (150 kr uka, hun er 12 år) går til godter, likevel får hun ikke nok og tigger og maser om mer. Jeg har forsøkt over 1 år å bremse dette, har foreslått alternative og sunne retter hjemme, men hun hopper gjerne over maten hvis det er noe hun ikke liker, og så får hun en grandiosa i stedet - som hun sluker hel! Faren har ikke vært like engasjert i problemet, mener at hun må få kose seg litt...og kjøper gjerne nugatti og brus. Jenta er i ferd med å bli ei skikkelig dundre. Det første hun gjør etter skoletid, er å gå i skapene på godtejakt. Før pleide jeg å gjemme godteriet, men da ble det til at jeg var den sure og strenge hjemme, så det sluttet jeg med. Dessuten er det like greit at hun setter godtet til livs, før lillebroren kommer på at han vil ha (vet det høres kynisk ut, men jeg har virkelig kjempet!!). Han er for liten til lommepenger, så foreløpig har jeg god kontroll på han. Men gruer meg til han blir eldre dersom han tar etter hennes mani. Heldigvis er hun her bare annenhver uke, så jeg kan tømme skapene og slappe av den uka hun ikke er her.

Skrevet

Min samboer her ei datter på 16 år. Hun og faren var alene i mange år før jeg kom og ødela idyllen, he he. Jeg prøver å ha et noenlunde variert og sunt kosthold. Min samboer har ikke brydd seg så mye om det og bare jenta spiste så var han fornøyd. Det vil si at de levde på pølser, burgere, sjokolade, sjokofrokost og brus. Jeg har klart å omvende de begge til å drikke vann istedefor brus til middagen, kutte ut sjokofrokost (+ honnicorn o.l) midt i uka og ha litt andre ting enn bare junk til middag. Min stedatter har etterhvert godtatt det men spiser ofte bare en liten tygge av middagen hvis hun ikke liker den, og hun liker egentlig fortsatt stort sett bare pølser, hamburgere og ett eller annet med kjøttdeig. Og etter en time eller to henter hun iskrem eller noen annet tull som hun spiser seg mett på.

Disse barna/tenåringene bryr seg ofte ikke om hva de spiser desverre, jeg håper det går seg til.. Helgidvis er hun ikke sur og tverr, bare litt nesevis til tider :) Jeg orker ikke blande meg for mye, dette er en sak for far tenker jeg. Jeg sier mitt til han så får han ta det opp med henne om han også mener det er viktig. Har tenkt på om det hadde vært lurt å sende henne på et kostholdskurs for å lære noe om hva maten inneholder, at det faktisk betyr noe hva man putter i munnen. Ønsker deg lykke til med din lille "hormonbombe" og at striden ikke varer for lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...