Gå til innhold

hva er normalt jernlager?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei. noen som vet hva et normalt jernlager og blodprosent e, og hva ligger dere på?

hadde 10 i blodprosent og 4 i jernlager...veeeeldig lite. holderpå å nulle ut her jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jernlager over 60 medfører at du ikke trenger tilskudd, er verdien fra 20 til 60 skal du ta jern fra uke 20. Under 20 i jernlager er rimelig dårlig og en må ta tilskudd hele tida. Tror blodprosenten normalt bør ligge rundt 12. Trodde alle gravide fikk brosjyre om dette. Kanskje det var tidligere dette var viktig, før de endra på svangerskapskontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blodprosent på 12, jernlager husker jeg ikke, men det var som det skulle være. Synes 4 i jernlager høres lite ut, hadde prata med legen og hørt om du skal ta noe tilskudd hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Sitter med 2.års hjemmeeksamen i sykepleie, og har derfor boka foran meg.

Normal blodprosent for kvinner er mellom 11,5 og 15,5. Noe lavere er godtatt i svangerskap da blodvolumet øker og blodprosenten synker som en naturlig følge av dette.

Prøven som måler jernlageret heter s-ferritinin, og som kvinne skal man helst ligge over 10 (10-110 er referanseverdier=normalt). Hvis jeg var deg ville jeg ringt til legekonoret og spurt hva de synes du skal gjøre, så er du på den sikre siden.

 

Det går helt sikkert bra!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min sønn hadde ikek jern i kroppen finn jeg vite...måtte gå på jernmesisin..gikk 4 mnd på det og lageret steg til 70...som vistnok var normalt...etter å ha vært borte fra medisin var lageret av jern nede i 17.....jeg spurte om ikke det var litt lite, men fikk vite at alt over 15 er "normalt"....dette er snart 2 mnd siden..så tror jeg skal be de sjekke jernlageret på nytt...da jeg tror han har kommet under minimumsgrensa...!! du burde nok begynne med jernmedisin med en gang..siden lageret er så lavt...vist 4 stemmer da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...