Gå til innhold

Angående ferie.


Malita

Anbefalte innlegg

På jobben får vi feriepengene i juni og den mnd får vi ikke lønn. Når jeg da velger å ta ut ferie normalt viss det f.eks er i september får jeg vanlig lønn pga. ferien da allerede er trekt i juni. Når vi tar ut ferie i permisjonstida er jeg jo egentlig allerede trekt i lønn og der tror jeg ordningener sånn at når vi tar ut ferie får vi ikke lønn.. Vet ikke helt om dere forstår. klomsete skrevet men vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg siden jeg ikke forsår det selv heller. Hehe. En annen ting og når det gjelder det og foresten. Far kan jo ikke ta ut pappaperm før det er gått seks uker. Er det sånn med ferie og monn tro. Må vi vente med å ta ut ferie til det er gått seks uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hos oss får vi alle feriepengene i mai, så da blir et ei feit lønning, men dette pga at med oss så strekker ferien seg fra mai- oktober.noen tar en uke nå og en da og slik.lettes å utbetale samlet.

 

jeg har som oftest bare en uke eller 2 ferie om sommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der spørsmålet interesserer meg også! Hos oss utbetales feriepengene i juni og når vi tar ut ferie (det kan være alle andre månedene og ikke bare i juni) får vi vanlig lønn. Betyr det da at når jeg VIRKELIG skal ha ferie (under fødselspermisjon) så får jeg ikke betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke at det skal vær så vansklig å skriv slik at folk forstår disse reglene. får aldri noe godt svar fra trygdekontoret, som jeg blir klok på..

et evig mareritt disse skjemaene synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke feriepenger og lønn i juni, da får man bare feriepenger, og disse er beregnet ut fra hva du jobbet i fjor. Hvis du ser på lønnsslippen din, så er det en kolonne som heter "grunnlag feriepenger", dette skal du beregne 12,1 % som blir det du får utbetalt i juni.

 

Til neste år vil det fram til permisjonen din starter bli beregnet feriepenger fra arbeidsgiver, men etter det fra trygdekontoret, og da blir det jo mindre penger i juni neste år. Antall ferieuker er det samme, jeg tar mine som forlengelse til permisjonen.

 

Pappa har rett til 2 uker fri uten lønn når babyen kommer, men som en regel gir arbeidsgiver lønn for disse to ukene til pappaer som har jobbet på stedet over 1 år. Permisjonen hans kan ikke tas ut sammen med din permisjon. Ferie velger han jo selv, men det må avtales med arbeidsgiver. Sikkert greit å få ibm. fødsel.

 

Blir gøy med baby til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...