Gå til innhold

Hvor mye klær trenger man til babyen den første tiden???


Mamma til to skjønne gutter :)

Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på dette området.. :) Er det størrelse 50 de bruker den første tiden? Hvor mange bodyer, strømpebukser, genser/bukse sett i hver størrelse anbefaler dere som har vært med på dette her før å kjøpe? I størrelse 50, 56 og 62??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke veldig mye i starten. Kjøper du for mye risiskerer du at det blir liggende ubrukt.

Ha klar noen bodyer (3-4), strømpebukser (2), genser/bukser (2sett) sparkebukser (2), sokker (3), lue (1-2), ytterklar av noe slag. Vanskelig å si hvor mye du trenger, kommer an på hvor mye babyen din gulper for eksemel. Kjøp heller litt mer når babyen er født.Du må også regne med at du sikkert får noen gaver.

Størrelse er alltid vanskelig. Vet du om babyen din er stor eller liten? Dersom den er stor kan det være at du aldri får bruk for størrelse 50.

Jeg trengte for eksempel plutselig størrelse 44, for di gutten min var så liten at selv størrelse 50 så han ut til å drukne i. Kjøp litt på forhånd og vent med resten til babyen er født.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på om du får en gulper eller ikke! Vi brukte ikke mye klær den første tiden sist, men da var det jo midt på sommeren. Ellers er det dumt å kjøpe for mye i str 50, det vokser de ut av på et par uker! Sats på 56 du. (hvis ikke dere har tradisjon for små/for tidlig fødte babyer i familien din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Det er forslag her en eller annen plass på denne siden. Tror det er en tråd/forum som heter ustyr - der står det hva de anbefaler.

 

Når ankommer den lille da? Til sommerbruk foreslår jeg 3-4 langermet bodyer 3-4 kortermet bodyer, Et par sparkebukser og et par strømpebukser

 

Min datter var 49cm og 4036 da hun ble født. Str. 50 varte i ca 1,5 uke. Hun har hele tiden ligget på gjennomsnittsvekst, eller rett under. Str. 56 varer lenger. Så legg heller pengene i str 56, og bare ha et par tre sett i str 50. Mest sannsynlig vil du få en del klær i str 62 - folk gir som regel klær som barnet kan ha fremover, og som varer en stund, og det gjør 62. Men man vet jo aldri. Dette må bare rett og slett prøves frem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo selvfølgelig variere. Forige mann var "sånn middels gulpete" og tisset til klær innimellom. Så du kan kanskje kalle ham et cirka gjennomsnitt. Uansett, dette brukte jeg til ham i hver størrelse:

8 bodyer

4 sparkebukser/settt

4 par strømper(annbefaler egentlig bukser med ben til de små)

3 pysjamaser

1 kjøredress i fleece e.l.

1 strikket jakke/genser i ull + lue

1 bommulslue

 

Han ble født i midten av april, så strømpebukser brukte jeg ikke på ham. De ligger for det meste innpakket i varme pledd, så da er ikke det nødvendig.

Han var 49 cm og 3300 g når han ble født, og brukte str 50 i fire uker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn var rundt fire kg og begynte rett på str. 62. Jeg tror de fleste opplever å ha altfor mye små klær. Man får mye i gaver og har gjerne problemer med å få kommet gjennom bunken før de er blitt for små. Jeg ville kjøpt noen helt få bodyer/undertøy i 56 og litt fler i 62 og kjøpt minimalt med sparkedresser osv. Har du noen få, kan du kjøpe etter hvert som du ser hva du får og hva du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...