Gå til innhold

Hva kan legen gjøre med depresjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Blir en bare sendt til psykolog da el?

Er så lei meg, ikke hele iden, men veldig ofte... Gråter nesten litt hver dag... Jeg er trett og lei alt lissom, føler at alt går imot meg.... Jeg vet jo at jeg egentlig ikke har noe å være lei meg for... Har to flotte barn, og en helt utrolig samboer....

 

 

Tror dere legen kan hjelpe meg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du gravid?

Det kan ligge ting bak depresjonen som du ikke er klar over selv. Kommer an på hvor deprimert du er, men legen kan snakke med deg og prøve ut lykkepiller på deg. Jeg gikk på det for lenge siden, for at jeg var litt deprimert. Efexor heter de tab og de hjalp utrolig mye..

 

Snakk med legen din du.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke gravid, men har en liten bebi...

Har egentlig bestandig hatt det slik, men føler det bare blir verre å verre..

Har ofte tenkt på selvmord, men kommer jo ikke til å gjøre det nå som jeg har barn.... Men det er så vondt noen ganger... Føler at jeg ikk er en god mor, samboer/kjæreste...

 

Tok også en abort for noen år siden som jeg tenker mye på nå såm jeg har fått barn....

 

Kvier meg til å gå til lege oxo... Liker ikke å snakke om det...

 

Men, må man gå til psykolog får å få slike medisiner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Det er legen som må skrive ut resept på slike tabl. Selv har jeg gått på noe lignende for en del år siden og de fungerte bra. Problemet kom da jeg skulle slutte - jeg sluttet brått og fikk store problemer. Ingen hadde fortalt meg at en må trappe ned gradvis. Så jeg begynte på de igjen og trappet så gradvis ned til jeg kun tok en kvart tabl. om dagen. Etter det har jeg ikke hatt behov. Skremmende å tenke på hva tabletter gjør med en.

 

Vi mistet var lille gutt i uke 32 i fjor, og har gått jevnlig til psykolog det siste året. Har mye større tro på det å snakke om ting enn å dytte i seg tabletter. Anbefaler deg å be legen din henvise deg til psykolog. Når du kommer dit kan heller han vurdere om du trenger medisinsk behandling, om samtale ikke er nok.

 

Det er ikke skummelt å gå til psykolog - det er en god hjelp når man føler man trenger hjelp til å rydde opp litt i hodet og få troen på seg selv og livet igjen!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det høres ut som du har masse du sliter med, og jeg vil anbefale deg å ikke gå alene med dette. Har selv jobbet flere år i psykiatrien, og har full forståelse for at det er vanskelig å snakke om slike ting. Likevel vil jeg anbefale deg å kontakte lege slik at du kan få oppfølging. Det kan finnes ulike samtaletilbud, og medisiner er også en mulighet. En kombinasjon av samtaler og antidepressiva fungerer ofte godt, men jeg vil ikke anbefale deg å bare ta medisiner. Det høres ut som du har en del vonde opplevelser som blir for tung å bære på. Man må ikke gå til psykolog for å få slike medisiner. Jeg er helt sikker på at du både er en flott kjæreste og mor!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! jeg hadde en alvorlig depresjon helt i starten av svangerskapet mitt. visste ikke da at jeg var gravid, og ble ikke mindre deprimert da jeg fant det ut. Følte at en graviditet var det siste jeg trengte akkurat da. Symptonene var de klassiske: Mye gråting, klarte ikke å komme meg opp av senga, hygienen ble neglisjert, alt var helt svart. Skjønte jo etterhvert at jeg trengte hjelp. Fastlegen min forstod alvoret. Jeg var fullstendig nedbrutt da jeg kom meg på legekontoret. Jeg var veldig klar på at jeg ville gå til psykiater, ikke psykolog. Dette fordi jeg visste depresjonen min hadde kommet så langt, at jeg ikke ville klare meg uten medisinering. Jeg fikk god hjelp av psykiateren. Det ble mange samtaletimer, kombinert med medisinering. Han hjalp meg til å sette ord på ting, og plasserte problemene på riktig hylle. Noen ganger skjønner man ikke selv hva depresjonen kommer av. Det kan være en fødseldepresjon du lider av, Og når du i tilegg har selvmordstanker... Jeg råder deg til å søke hjelp så fort som mulig. De er der for å hjelpe deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...