Gå til innhold

Legeerklæring og brev fra psykolog


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

Er det sånn at sosialkontoret skal ha en legeerklæring og et brev fra psykolog som bekrefter at man er fysisk og psykisk frisk?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde en depresjon for noen år siden, og gikk på tabletter mot det i et år. Jeg er frisk nå.

 

Jeg tenker at jeg orker ikke begynne adopsjonsprosessen dersom de kommer til å si at jeg ikke er frisk nok til å få bli mor...

 

Ellers er vi begge friske og raske, er gift, har faste jobber og eiger eget hus.

Er det noen som har noen tanker eller erfaringer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

Anbefaler deg å spørre om dette på www.doktoronline.no der er de veldig aktive på Adopsjoms forume tror du vil få mye mer hjelp der :)))

lykke til :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei

Har akkuratt vært gjennom prosessen selv, og blitt godkjent av barnevernet:)

Barnevernet skal ha en legeerklæring og egenerklæring av begge søkerne (deg og mannen din). Både legeerklæringen og egenerklæringen omhandler bla psykisk helse, om du har eller har hatt psykiske lidelser av noen slag, og du er blitt medisinert...osv. Her må du være ærlig! Om ikke din fastlege er kjent med problemet ditt, og derfor ikke skriver dette på legeerklæringen, er jo du kjent med din egen historie og følgelig må skrive dette på egenerklæringen. Barnevernet\ bufetet har annledning til å innhente data i ettertid dersom de ønsker dette. Så igjen, vær 100 prosent ærlig fra starten!

 

Men jeg skjønner din engstelse. Dette var det jeg gruet meg for også. Hadde bulimi fra jeg var 17-26\27 år. Gikk til polikli. behandling for dette hos lege\psykolog i perioder. Det viktige var at dette var et problem som var tilbakelagt - i likhet med deg. Du sier du er frisk nå - det blir viktig å vise til en symtomfri periode over en lang periode, helst noen år. Men vi er mennesker på godt og vondt - med våre feil og mangler. Alle har vi noen "skjeletter i skapet". Vær heller stolt over at du i dag er frisk, det handler om egenomsorg det at man ønsker hjelp for sine problemer . Du må nok regne med at barnevernet vil ønske at du utdyper dette grundig gjennom samtaler med dem, og at de vil vurdere graden av mulighet for residiv av din tidligere lidelse ( faren for igjen å bli deprimert).

Noe du lurer på; spør!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...