Gå til innhold

dumt spørsmål men.... (ang urinprøve)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til jordmor i morgen og skal ha med urinprøve. Har hørt det skal være morgenurin da, men jeg skal jo ikke dit før kl to! Kan vel ikke ta urinprøve med som har stått hele dagen....? Det gjør vel ingenting om jeg "fylller glasset" rett før jeg skal dit eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har aldri med meg morgenurin.. tisser gjerne hos legen jeg mens jeg venter på at det er min tur...

har aldri fått no kommentarer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta med morgenurin, jeg fikk beskjed om at den burde være ferskest mulig siden det danner seg et sånn stoff (som jeg naturligvis ikke kommer på akkurat nå selv om jeg har det på tunga, tror det var noe med egg(????) eller proteiner eller noe??) hvis urinene er gammel. Dette stoffet kan forekomme hvis urinene er fersk også, men kan da være tegn på at noe er galt. Sikkert dårlig forklart dette her, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta med morgenurinen.

Det er best å bruke denne. Du kjøper bare et urinprøveglass til et par kroner på apoteket og fyller dette om morgen. Går helt fint å la det stå ut dagen. Du skur jo på lokk...

Best å følge råd fra lege/jordmor...hvis du har lyst på et mest riktig svar på prøven din da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at det skulle være morgenurin, men at man setter den i kjøleskapet så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal være morgenurin ja, og siden du har time så sent må den oppbevares kaldt (kjøleskapet) for at den skal holde seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenurin er best da den er mest "konsentrert". Tiss litt først, deretter fyll opp begeret, og så slipp resten ut. Altså såkalt midtstråleurin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min" sa at det slett ikke var nødvendig med morgenurin, men at man må være ren! Mener hun sa noe om at det jordmødre sjekker, ikke krever spesielt konsentrert urin. Poenget er heller at man måtte unngå at bakterier kommer til "utenfra" som følge av at man ikke er nyvasket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...