Gå til innhold

hvor mye melk?


2 herlige gutter ;-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Datteren vår på 13 mnd får 1,5 dl mme morgen og kveld (prøver å gå over til kumelk). Litt varierende om hun drikker alt. I tillegg får hun en posjon fruktyoughurt blandet med biola naturell og havrekli, i løpet av dagen. Youghurt skal visst regnes med i dagsdosen med melk, som er på max 6 dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men hva er minimum inntak på melk, vet du det?

 

vi veksler litt mellom mme og vanlig kumelk. mme på morran, og vanlig på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet dessverre ikke det, men mange barn har jo melkeintoleranse og klarer seg helt fint uten melk som næringskilde. I noen tilfeller blir man anbefalt kalktilskudd hvis man tror barnet får for lite kalk.

Ble litt nysgjerrig selv og har lett litt etter svar på spørsmålet ditt. Kan ikke finne det noen steder, men regner med at det er fordi de fleste får i seg nok næringsstoffer gjennom kosten via andre melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du, vi skal på 1årskontroll hos helsesøster i morgen, så jeg skal uansett spørre da... greia var bare det at jeg ikke vil føle meg helt grønn når jeg spør helsesøs, hehe!

 

hvor mye mat får ditt barn ellers i løpet av en dag? synes nesten det blir litt lite mat her jeg altså... selv om han aldri gir tegn til å være sulten! hm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser ganske mye, og har vært stabil på kurven sin siden fødselen.

Gir henne 1,5dl mme/melk i 6-7 tiden

1-2 brødskiver m leverpostei kl 8 og juice/vann

En posjon youghurt/biola/havrekli i 10-11 tiden

Så sklir det litt ut. Spørs litt hva vi gjør i løpet av dagen, når hun sovner osv.

Men hun spiser ofte litt eple, banan eller noen brødbiter når hun våkner i 12-13-14 tiden.

Så er det middag i 16 tiden. Hun spiser det samme som oss.

Og 1/2-1 posjon grøt/velling og 1/2 glass fruktmos + 1,5dl melk/mme kl19

 

 

Hun spiser vel ca hver 3-4. time, men er til gjengjeld veldig aktiv. Ca 4 av måltidene er sånn passe store + 1 mellommåltid. Drikker også masse vann.

Men folk synes hun spiser MYE, altså, for de er ofte småspiste i den alderen til tross for høyt aktivitetsnivå (hun er 13 mnd).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hørte med helsesøster i går...

 

de skal ha 1/2 liter melk pr døgn, for å dette kalkbehov. i denne mengden skal man også iberegne melk som er i evnt grøt, evnt om det er melk i frukten (frutti med melk!) og for eksempel hvitost...

 

her begynner vi med mme/melk klokken 07 ca

frokost: grøt eller brødskive klokken 08 + vann

youhurt og vann, men kan kanskje bytte ut vannet med melk ???

så litt frukt til utpå dagen + vann, men kan jo bytte til melk nå også kanskje...

 

så middag i 4-tiden...

så kveldsmat i 6-7-tiden... og da flaske på fanget etter å ha tatt på pysj...! :-)

 

får nok i seg den melka han skal tror jeg... når jeg virkelig tenker etter...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...