Gå til innhold

Hurra, venter nr 2!


duppelupp

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i 5.uke, men har hatt mine mistanker i noen uker. Symtomer som ømme-kriblende-voksende pupper og trøtthet var lett gjennkjennlig fra første graviditet! Vi gleder oss masse:-)

Med førstemann bodde jeg i Stockholm og gikk bare til jordmor ved kontrollene(hvis det ikke var noe spesielt), men her i Norge er det vanlig å ta nesten alle kontroller hos fastlege. Jeg har dessverre hørt en del negativt om akkurat det( legen lytter ikke, dårlig på å gi råd, alltid lite tid) fint om noen kan dele litt erfaringer med meg. Har selv tenkt å prøve å gå til både lege og jordmor, hvis det går. Når er det forresten vanlig å kontakte legen her i Norge for 1. kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer til deg, og masse lykke til. Jeg skal gå til fastlegen og gynekolog annenhver gang - dropper jordmor!!! Første kontroll er individuelt, men mange synes det er godt å komme igang, jeg selv var i uke 6 med min første innvendig ultralyd. Da både så vi og hørte hjertelyd, det er jo betryggende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk til fastlegen min da jeg fikk sønnen min. synes det var en fin opplevelse, men så har jeg en utrolig god lege! han tar seg tid til å lytte, og svare på evnt spørsmål.

liten tid har han somregel, men han lar ikke det gå utover pasienten som er inne hos han. somregel litt ventetid før timen, men det er verdt det, synes nå jeg!

skal til han denne gangen også. gleder meg!! :D

det jeg prøver å komme fram til, er at det er forskjell på mennesker, og leger er mennesker de også :) så det er vel individuelt hvor god oppfølging man får av hver enkelt lege.

føler du at du ikke får nok informasjon, eller blir tatt imot på den måten du føler du vil, så bytt fastlege, eller kontakt en jordmor.

jeg tok kontakt med legen så fort jeg visste jeg var gravid, kom inn i uke 8 første gang, men skal ikke dit før 16. mai denne gang, så da er jeg rundt 12 uker på vei. kontakt legen, så finner de ut av når du skal komme til første kontroll.

jeg ønsker deg masse lykke til med nr 2!!

håper jeg kunne hjelpe deg litt i allefall! ;)

ha en flott dag, og kos deg med spiren din!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med spira!

 

Det er fullt mulig å kun gå til jordmor her i Norge også. Det bestemmer du selv. I mitt første svangerskap gikk jeg kun til jordmor. Med nr 2 trengte jeg sykemelding så da vekslet jeg mellom lege og jordmor. Denne gangen kommer jeg til å gå bare til jordmor så lenge det ikke er noe spesielt. Trives best med det.

 

Angående 1. kontroll så varierer det veldig, men hvis du ønsker å føde på et sykehus med stor pågang kan det lønne seg å søke fødeplass tidlig og derfor også gå til 1. kontroll tidlig. Jeg skal på 1. kontroll i morra, da er jeg vel 6+4 eller noe sånt. Vil føde på Riksen og må derfor være tidlig ute :o)

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...