Gå til innhold

Når begynne å smøre seg nedentil og med hva?


Lilje74

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Tidsskrift for den norske lægeforening står det at perianal massasje (altså både skjedeinngangen og mellomkjøttet) sammen med tøying med olje på fingrene fra 35 ukers graviditet ca 10 min daglig, medfører til mindre revning. Den dårlige nyheten for oss andre, er at effekten kan kun påvises hos førstegangs..... Dette er studier fra Danmark.

 

En annen undersøkelse viser at noen minutters daglig massasje av perineum i fire til seks uker før fødsel kan forebygge rifter og behov for klipping. Undersøkelsen viser best effekt hos kvinner som var 30 år eller eldre!! Studien viser også at kvinner som har massert seg selv i ukene før fødsel, har færre tang- og vakuumfødsler. I denne undersøkelsen anbefales Wendela svangerskapsolje.

Håper du ble klokere av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et bra svar!!

 

Jeg skal merke meg dette til uke 35 og sørge for å ha olje i hus!

 

Jeg er både førstegangs og 31 så kan jo nesten ikke tørre å la være å gjøre dette nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at jordnøttolje skal fungere veldig bra...Tenkt å prøve det for jeg får vondt i hele meg når jeg tenker på å sprekke og revne...AUA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprekking og revning er det som gjør minst vondt, i tillegg er smøring og massasje ingen garanti. Jeg har født to gutter og revnet litt vær gang, men det merkes ikke i dag. Trur det er litt som med strekkmerker på magen, noen får dem, andre ikke...

Men olje er rådet ja!

Smurte magen min med olje hver eneste dag med førstemann, men all huden sprakk opp i siste måned. Budskap; ikke bli skuffet om det ikke hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også lurt litt på dette...hvor kjøper en disse oljene? har lest om både jordnøttolje og mandelolje...men aner ikke hvor en får tak i de. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordnøttolje får du iallefall kjøpt på apoteket. Har stor tro på at det hjelper å smøre underlivet. Smurte bare mellomkjøttet bakover sist (etter anbefaling fra jordmor), og revnet framover på begge sider. Denne gangen skal jeg smøre over alt, for å unngå plagene etter forrige fødsel.

Det er visst de to siste månedene før termin det er viktig å smøre hver dag.

Smurte ikke magen sist og fikk ikke strekkmerker. Vet ikke om jeg tror det har noe for seg i og med at man sprekker opp innenfra. Tror det er helt avhengig av hudtypen, og tøyeligheten i huden. Uansett så skader det ikke å gjøre det allikevel, for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangs så har ingen erfaring....

Men har hørt fra maaange at sprekking/revning og klipping merkes faktisk ikke under en fødsel. Man har allerede så vondt fra før...

Flere sier at de fikk beskjed av jordmor at de måtte sy igjen etter fødsel for de hadde f.eks måtte klippe litt... først da har det gått opp for dem at de har blitt klippet.

Jeg vil nok prøve jordnøttolje, men det er ikke pga å minske smertene under fødsel...det er vel heller for å minske ubehaget og sviingen etter fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter... spis heller omega 3 for det gjør huden på magen mere elastisk.. det gjør ikke oljer.. det er kun for den øverste delen av huden ikke underhuden der man sprekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert et godt poeng det også :-) Og egentlig er det godt å ha noe å gjøre for å forberede seg... synes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...