Gå til innhold

Ryggplager


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt så vondt i ryggen siste måneden. Har nå tre uker igjen til termin, så jeg skal da holde ut. Men er det for sent å gjøre ryggøvelser nå for å styrke ryggen? Og hva slags øvelser bør jeg i så fall gjøre? Jeg må innrømme at jeg ikke har trent ryggen i løpet av svangerskapet, kun trent andre ting. Og nå gjør det vondt å gå turer, så jeg gjør ikke så mye annet enn å svømme. Det synes jeg hjelper litt for ryggen, en liten stund i alle fall. Har vondt for å sitte, ligge på ryggen og gå - men det går bra å ligge på siden. Har aldri slitt med ryggplager tidligere, så jeg aner ikke hva man bør gjøre for å bli bedre. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som meg du da :)

3 uker gjen nå, og ryggen verker som bare det... spesielt når jeg sitter eller står.... Men jeg har trent styrke i store deler av sv.skapet da (tatt en pause nå da, LITT flaut om vannet skulle gå midt i treninga)

Så jeg burde ha sterk nok rygg, men nå verker den veldig... Men er kanskje med at den store magen drar ryggen i en svai og det er tungt å bære den magen en hel dag tror jeg :) Så er vel ikke så mye mer å gjøre enn å finne gode stillinger å sitte/ligge/stå i, så er det ikke så lenge til bebisene våre kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mye ryggplager i mange år, men i svangerskapet har det gått overraskende bra. Det har knapt plaget meg. Skal si at jeg har vært jevnlig hos kiropraktor.. Var hos en fysioterapeut som lærte meg øvelser for bekkenet. Det er vanlig at man blir veldig svai i ryggen ettersom magen blir større. Prøv å stå oppreist og skyv bekenet litt frem. Gjør det noen ganger men noen pauser. Jeg merker at det blir mindre vondt. Det er ikke meningen at du skal stå sånn hele tiden, men da kan det hende du blir litt mer bevisst på ryggen. Stå på begge beina, ikke heng på hofta osv. Det er lurt å rette opp ryggen innimellom. Det er lett å la seg synke litt sammen ettersom man har mer å bære på... Det hadde sikkert vært lurt å gjøre øvelser fra tidlig i svangerskapet.. Du har kanskje ikke så lenge igjen? Håper rådet kan jelpe litt ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer på at jeg ikke har trent ryggen, men styrketrening synes jeg er så kjedelig... Men det er jo ikke sikkert at det hadde hjulpet da (i og med at du har trent ryggen og likevel har vondt i ryggen)... Nå svømmer jeg et par ganger i uka, og føler at det hjelper litt, i alle fall får jeg mosjonert. Det frister ikke å gå lange turer lenger (begynner fort å verke i ryggen). Men magen er stor og jeg har lagt på meg mye, og kroppen min er vel ikke skapt til å være så tung... Jeg holder jo ut et par uker til! Har termin 14. mai. Lykke til du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent styrketrening i sal da... Likt som Aerobic lissom :P

(pump kalles det noen plasser) Det er gøy for man gjør alt til musikk med masse folk, jeg greier ikke stå alene i vektsalen å løfte vekter for meg selv... da bare jukser jeg :) he he....

 

Jeg har oxo vært en del til fysioterapaut i dette sv.skapet og fikk en del øvelser fra henne... Var da vi fant ut at det beste for meg var å trene Pump igjen osv, for det trente jeg før sv.skapet.. Hjalp veldig, ikke hatt vondt i bekken eller rygg så lenge jeg trente... Men nå??? aaaaau.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...