Gå til innhold

Glukosebelastningstest...Noen som vet dette?


mammantilmons :)

Anbefalte innlegg

Nettopp kommet hjem fra en slik test hos legen. Det var jordmor som anbefalte dette ettersom jeg har BMI på over 30. Jeg var først inne hos legen klokka 9, deretter ble det tatt blodprøver.(Da var verdien på 4,4.) Men fordi jeg har så himla vanskelige årer, fikk jeg ikke gått i gang med å drikke før ti over halv ti. Var ferdig med å drikke klokken ti. Da var jeg forberedt på å sitte i to timer å vente..men jeg ble kalt inn igjen til nye blodprøver allerede klokken elleve.. Og da var verdien på 8,2.. Legen mente at jeg altså ikke har diabetes, men kanskje intoleranse eller hva det nå heter.. Det jeg stusser litt over er at jeg bare satt en time...Vil ikke verdien ha vært lavere hvis jeg hadde ventet en time til? Irriterende at de ikke kunne ta det på den riktige måten synes jeg.. Nå må jeg liksom leve i grenseland....Noen som vet noe om dette? Prøvene skulle forresten sendes til sykehuset da, for nærmere analyse. Står det kanskje på prøvene når klokka de er tatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt den testen.. Jeg ble ikke målt igjen før to timer etter at jeg var ferdig med å drikke opp alt... Så ja, da ville kanskje verdiene dine vært lavere.. Det er ikke sikkert. har en svangerskapsdiabetes er det ingen logikk i blodsukkeret.. Jeg kan ha høyt om morgenen før jeg spiser og to timer etter måltid er det nomalisert igjen....

 

Jeg hadde blodsukker på rett over 8 etter 2 timer.. Jeg fikk beskjed om at en reagerte på alt over 8 når en var gravid.. Går til kontroll hver 14. dag pga dette.. Det er de på sykehuset som vurderer deg.. Om du er i risiko-sonen eller ikke...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, blir hvertfall fulgt opp, og det skal man vel være glad for. Skal uansett nevne det for legen når han ringer (for det skulle han når svarene fra sykehuset kom). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bls (blodsukker) verdien din ville muligens ha vært høyere dersom de hadde ventet lengre med å tatt blodprøven.....

Bls verdien etter inntak av mat/sukker er på sitt høyeste etter 1 1/2 time til 2 timer etter inntak.

 

Dato og klokkeslett står garantert på prøvene som er sendt på en glucosetest....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der kan du se hvor mye jeg vet... tydligvis flere som ikke har fått med seg det, for noen svarer at den ville vært lavere også... Uansett blir jeg fulgt opp da :) Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt den. Ble målt først etter 2 timer. Hadde 8,1. Jeg fikk beskjed på at de reagerte på alt over 11...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok også i dag. Ikke mye vits i nei :-) Verdien var på 4 før og 6 etter to timer. Ingen diabetes her i gården nei!! Å guuu så fælt drikke det søte gørret. Godt jeg ikke er plaget med kvalme i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ligger verdien litt for høyt. Tvilsomt om den timen gjør det største utslaget Tror de setter to timer for da er det på det høyeste. Er liksom poenget å finne ut av nettopp det.Om det så hadde gått ned, må det være greit å få vite hvor høyt det kan gå.(En vil jo følges best mulig opp) En person som ikke har insulinresistens eller intoleranse, vil ikke få blodsukker på over 7, uansett mengden inntak av sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier så lærer vi at boldsukkeret generelt ikke skal ligge over 8. Men arbeider ikke med gravide, og lenge siden jeg gikk på skole så har glemt ut hvordan grensene låg på akkurat gravide. men tror nok en er obs på over 8. Har aldri tatt glukosetesten selv....selv om jeg hadde en bmi over 30 når jeg nå nettopp var gravid. Men har tatt litt på meg selv. Så selv om jeg har hatt sjokoladekikk og stappet i meg en del så har ikke bl.s mitt noen gang vært over 5.5 selv 1/2 time og 1 time etterpå. De følger deg nok litt ekstra opp etter dette. Sjekker bl.s litt oftere. Bl.s i urinen vises ikk efør det ligger på 10 +.

Lykke til videre i sv.skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...