Gå til innhold

Nakkefolder


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg også kommet meg over hit. Er 12+1 i dag :)

I går var vi på 2. UL og legen kunne finne en nakkefolder på barnet på ca 4 mm... Vi ble helt sjokka!!

Ble henvist til Riksen og fikk time samme dag. Der viste det seg at den ble målt til 2,9 mm. Noen millimeter skal visstnok være normalt. De målte også nesebeinet, som visstnok var et bein (ved downs tilfelle er det ikke bein)

Pga alder (40) kunne de beregne en risiko på rundt 10% for at det kunne være downs. Fikk tatt en duotest så nå er det bare å vente 1,5 uke........Phu.. Skal si gårsdagen var tøff. MEN så herlig å se den lille krabaten som bykset og veivet med armene, men det ble dessverre litt for lite fokusering på det positive..*snufs*

 

Noen andre med samme erfaring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, april66! Velkommen etter, har ventet på deg :-)

 

Så hyggelig at dere så en livlig krabat i går, men det var jo leit at dere fikk en ekstra bekymring. Vet ikke noe om dette, har bare hørt at om både nese og nakke indikerer downs så er sjansen større - ikke bare med en av delene. Er duotesten en blodprøve, eller? Er den 100 % sikker, dvs dere får et sikkert svar om 1,5 uke eller?

 

Husk 10% risiko, betyr jo 90% sjans for at det IKKE er downs.Dere har helt klart statistikken på deres side!

 

Skal tenke på dere, håper dere klarer å glede deg over at babyen vinket til dere i går! Er sikker på at det er en flott baby uansett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, krysser fingrene for at det går din vei her. Ingen ønsker seg et sykt barn! Det er en egen sorg det å få et funksjonshemmet barn.

Men må bare si at selv om det skulle være downs: har jobbet med barn med downs og det er herlige mennesker!! De er mye nærmere sine følelser enn oss andre og de kan klare det utrolige. Mange av dem får tilpassede skoleplasser og jobb. Alt er så tilrettelagt for dem nå til dags. Vi har tvillinger med downs på barnehagen og de klarer seg godt. Har et stort støtteapparat rundt seg. En av tantene til min mann har en datter med downs. Hun går på skole, har masse venner. Spiller data og klarer seg godt i livet. Dette er tross alt barnet ditt og det har verdi uansett om det er 100% friskt eller om det har en sykdom. Du kan se frem til mange år med glede og sorger akkurat som oss andre som er så fantastisk heldige å bli gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger :)

Innerst inne så prøver jeg å innstille meg på et dårlig svar, selvom muligheten til at det går bra er større enn at det ikke gjør det.

Så det er fint å lese om barn med dette handicapet. Jeg har jo sett endel barn med ds og de er jo så hærlige. Men å ha ansvar for de selv, blir jo litt rart. Enda rarere, dvs det blir forferdelig å ta livet av den lille spreke krabaten for å ta abort hvis man ønsker det. Huff, dette blir ikke lett. Cecilie Willock har skrevet mange innlegg da hun selv har et slikt barn, hun prøver å forsvare sykdommen og det er jo tross alt et menneske. Det er kjempebra synes jeg.

 

Duotest foreslås gitt til damer over 38, en kombinasjon av utvidet ultralyd og blodprøve. Den vil gi ca 80-90% riktig svar mht downs.

Så det er spennende tider. Usj, kjedelig å være så "gammel".. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...