Gå til innhold

Noen som vet hva som i verste tilfelle kan skje om...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som i verste tilfelle kan skje om jeg reiser til syden uten å si det til legen ? Jeg er sykemeldt og er veldig redd for at jeg skal bli nektet å reise, turen er bestilt og betalt, og jeg har så lyst å dra.

 

Jeg kan ikke risikere å ikke få dra, om jeg forteller legen det og han plutselig sier at han ikke synes noe om det osv. Hva kan skje om jeg reiser uten å si noe, og later som jeg ikke visste man måtte si ifra ?...noen som vet ?

 

Ikke lett dette, bor nordpå og vil til syden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

altså hvorfor må man ha tillatelse fra lege osv. for å dra ? Hva kan skje om de ikke vet ? Jeg skjønner det ikke helt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe med at man ikke skal ha "ferie" når man er sykmeldt. Da kan man risikere at man "mister" sykmeldingen eller at trygdekontoret ikke betaler når man er bortreis på ferie.

Hvertfall det jeg har fått beskjed om.

 

Men på den annen side tror jeg ingen finner ut av det, så jeg hadde nok reist :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner din frustrasjon, men tror jeg hadde snakka med legen. Kan ikke tro han nekter deg å dra heller, hvorfor skulle han? Hvorfor er du sykemeldt, forresten? Så lenge turen din ikke er til hinder for behandlingen, kan jeg ikke tro han nekter deg det....

 

Grunnen til at jeg anbefaler deg å snakke med ham, er at på sykemeldingsblanketten skal du krysse av om du tenker å oppholde deg i utlandet i perioden, og om du tenker avvikle ferie. Derfor kan du ikke "late som" du ikke visste. Da blir det jo også mer alvorlig om du har krysset av på at du ikke skal utenlands, for du signerer jo nederst. Tenk om det skjer noe der nede, og du må i kontakt med legen din? Da er det jo i hvert fall flaut, huffameg....

 

Lykke til med sydenturen din, er sikker på at du kommer til en god løsning! Bare det å bo nordpå i april burde jo kvalifisere til at legen godkjenner sydentur, dette trenger du :-)

 

Hilsen eksfinnmarking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet kan dukke opp dersom arbeidsgiver eller trygdekontoret vil ha tak i deg og innkaller til møte, for det kan skje om man er sykemeldt. da er det litt kjipt å skulle si at jeg er i syden jeg. for når man fyller ut sykemeldingen skal man krysse av ett punkt hvor det står om man har planer om å dra til utlandet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer 99% sikkert ingenting. Det verste som kan skje er at sykepengene dine blir omgjort ihht satsene i det landet du befinner deg i, i det tidsrommet du er der. Men de fleste leger vil antagelig gi blaffen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Ingen vil nekte deg å dra. Det er heller ingen andre enn deg som kan definere hva som er "ferie" og et annet slags utenlandsopphold. For alt arbeidsgiveren din vet, kan det hende det er gunstig for helsen din med et ophold i varmere klima. På sykmeldingsskjemaet er det også en rubrikk for "skal du avvikle ferie i tidsommet sykemeldingen gjelder for", og så lenge du har satt "nei" der, mister du ikke sykepengene dine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pratet med en jeg kjenner som jobber i trygdeverket og han sa at det bare er å reise, og om noe skulle skje er det jo leger der nede også. sjeldent noe ekstremt drastisk skjer, så har du forsikring, helsekort etc. er du sikret den delen. så i verste tilfelle kan man bare late som om man ikke visste, og heller tape penger for en uke...det er vel egentlig det verste som kan skje ! synes du skal reise, du kjenner kroppen din best, og om du føler du kan det bør det gå fint.

 

denne regelen gjelder folk som virkelig er ekstremt syke, en kreftsyk pasient skal feks ikke reise til syden. staten har et visst ansvar for en pasient...er vel derfor en slik regel er opprettet, slik at trygdeverket og legene har en viss "kontroll" på pasienter om de må ta kontroll. kommer veldig an på hvorfor du er sykemeldt. gravide er jo som regel sykemeldt pga bekkenløsning osv. Om man har bekkenløsning er syden ofte veldig fint, for i det varme klimaet kan det kjennes bedre osv. og om man går hjemme eller i syden spiller jo ingen rolle, er vel mere det at man ikke er i stand til å arbeide.

 

dette blir jo et valg du tar, men det bør jo gå greit spør du meg. så langt du ikke er sykemeldt pga drastiske fysiske grunner.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så dere mener at legen min ikke vil nekte meg ? jeg er sykemeldt pga graviditet og at jeg generelt har vært i dårlig form. det jeg er redd for er at legen da tenker: om hun kan dra til syden er hun jo ikke så dårlig...saken er den at jeg ikke orker å jobbe. har lavt blodtrykk og føler meg generelt ikke så bra. men jeg overlever jo hverdagen, men haddeikke klart å jobbe nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om legen gir meg tillatelse må vel også trygdeetaten bli informert ? og da mister jeg vel noe av lønnen ? huff vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg.....når jeg kommer tilbake er jeg jo sikkert brun, legen ser jo dette....hva sier en da liksom ?! jeg var i syden en uke...? det er jo lov å reise en uke...men da har jeg jo allerede krysset av for at jeg ikke skal være i utlandet under sykemeldingen...huff dette er ikke lett nei...jeg kan ikke bare si at det var en hoppepåtur en uke....eller ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mener er at selv om legen godkjenner kan det jo hende at trygdekontoret trekker meg i lønn ? eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Trygdekontoret kun vil trekke deg om legen underkjenner turen din og varsler de. Så lenge han godkjenner dette, skal du ha pengene dine. Som sagt kan en sydentur være godt for helsen din, det vil jo enhver lege forstå, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vært ærlig både mot trygdekontoret og legen. Det er jo ingen av de som kan nekte deg å dra. Trygdekontoret kan vel kanskje stille spørsmål angående reisen, fordi du mottar sykepenger, men de vil jo ikke nekte deg reise. Mulig de kan si at du ikke får sykepenger for akkurat den perioden du er borte, det vet jeg ikke... Det vil jo uansett være kjipt hvis det skulle skje noe i forbindelse med graviditeten der nede, som gjør at lege og helsevesen, og da også kanskje trygdekontoret, får høre om det på den måten. Plutselig vil det rettes spørsmål om hvorfor du ikke sa i fra...

-For du drar jo på ferie, det ville jo blitt ferie hvis du hadde vært i jobb? Kanskje du bør snakke med arbeidsgiver også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen trenger jo ikke å godkjenne det! Du gjør i teorien akkurat som du vil. Du kan SI FRA til legen og spørre om det er noen forholdsregler du må ta, men du trenger ingen godkjenning fra noen.

Trygdekontoret vil som sagt ikke trekke deg i lønn. La oss si du er i Spania i 7 dager. Det "verste" Trygdekontoret kan gjøre da, er å gi deg sykepenger etter de satsene som Spania har, for disse 7 dagene.

 

Om du skulle trenge legehjelp i landet du kommer til, blir dette en helt annen sak. Har ikke noe med sykemeldingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror du skal si det som det er. Du kommer til å bekymre deg hele ferien uansett hvis du ikke sier noe. Det beste er vel å dra med god samvittighet og ikke ha "lurt" seg til syden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å dra til syden selv om man er sykemeldt. Skal selv dra til syden en tur om et par uker og jeg er 50% sykemeldt. Spurte legen, og det var selvfølgelig greit. Det eneste som skjer er at jeg fyller ut at jeg er en uke i utlandet på sykemeldingen, og for disse dagene får jeg feriepenger fra jobben istedet for sykepenger fra trygdekontoret. Altså, må bruke en uke ferie selv om jeg er sykemeldt. Men det er jo ikke ille :-)

Bare ring trygdekontor og varsle at du skal til utlandet de og de dagene så ordner det seg sikkert. Utrolig godt å slippe å lyve om brunfarge etc. Nei, vær ærlig og nyt ferieuken.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å søke om tillatelse til å reise... kanskje kan du få informasjon på trygdekontoret ang. dette (Eller få noen andre til å innhente informasjon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nettopp vært 12 dager i utlandet. Og jeg har hyperemesis og er sykemeldt pga det. og vi dro helt til cuba, det er lang reise. Men legen min syntes dette bare var bra og sa at hun hadde hørt om flere som ble bedre av litt varmere strøk...

vær ærlig og nyt ferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og bare for å gjøre det helt klart, mener jo jeg også at du skal være ærlig, selvsagt. Men ingen må godkjenne turen din, det er det jeg vil fram til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man krysser vel selv av på siste side på sykmeldingen om man oppholder seg i utlandet eller avvikler ferie under sykmeldingsperioden?

 

I mitt hode har jeg innbilt meg at man stort sett er fri til å bevege seg hvor man vil selv om man er sykmeldt? Jeg har ihvertfall ikke meldt fra om at jeg tok meg "påskeferie" to dager før tiden og reiste på hytta.... Blir jo ikke helt det samme, men likevel så er jo eneste forskjellen den at jeg holdt meg i landet mens du skal til utlandet... Men det finnes jo så mange rare regler så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo og en kompis reiste til Thailand da kompisen var sykemeldt uten å gi beskjed. Turen var bestilt lenge før han ble syk, og han hadde vond rygg. De skulle være borte i 3 uker, men da de hadde vært ca 14 dager hadde arbeidsgiveren hans fått vite at han var dratt på ferie, så de ringte og forlangte at han skulle komme hjem i møte ang sykemeldingen så de måtte avbryte og dra hjem igjen. Ble endel bråk og han fikk en advarsel for det han hadde gjort.

 

Det er jo opp til deg hva du vil gjøre, men du kan få et skjema på trygdekontoret (det fikk jeg for et par år siden hvertfall) hvor legen din kan skrive at det er greit for deg med din sykdom å reise utenlands, og bedriften der du jobber skriver at det er greit for dem at du reiser på ferie uten å bruke noen ferieuker. Litt usikker, men mener de ikke trakk sykepenger hvis du gjorde det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er sykemeldt og ønsker å dra ut av Norge skal man søke trygdekontoret om dette. Da får du legen din til å skrive en bekreftelse på at sykdomen ikke vil kunne bli forverret av reisen. Hvis du drar uten å si fra så vær oppmerksom på at hvis du skulle trenge legehjelp så er det ikke sikkert at reiseforsikringen vil dekke dette i og med at du var syk før du reiste. Drar du f.eks til USA og noe skjer slik at du må på sykehus så kan dette bli veldig dyrt. Finner trygdekontoret ut at du har vært borte vil de sansynligvis trekke deg i sykepenger for de dagene og i verste fall anmelde deg for trygdesvindel. Du fyller jo ut på skjema om du skal ha ferie eller oppholde deg i utlandet og svarer du nei her og drar likevel har du gjort deg skyldig i svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...