Gå til innhold

pappaen fri i forbinnelse med fødsel????????????


may_i_b

Anbefalte innlegg

Er det ikke sånn at pappaen har krav på 14dager med eller uten lønn?? Bare lurte på om det er noen som kan hjelpe meg med dette.. Hvor finner jeg det eventuelt skrevet??

 

kjempe forrvirra for typen fikk beskjed om at hans arbeidsgiver ikke trodde det var sånnn...

 

HJELP VILL HA HAN HJEMME......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er opptil arbeidsplassen hans, om han får lønn de 2 ukene eller ikke.

Han har rett på fri, men ikke rett på betaling.

 

Min mann fant nettop ut at han IKKE får betalt de 2 første ukene.. :( Er faktisk snakk om 10tusen da, så vi har nok ikke råd til at han skal være hjemme de ukene.

Jeg får heller hjelp av min mor & svigermor og mine besteforeldre den første tiden... Så får mannen min heller ta seg fri de første dagene vi er på sykehuset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av arbeidsmiljøloven § 12-3:

"§ 12-3. Omsorgspermisjon

 

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren."

 

For å ha jrav på lønn i disse ukene, må far ha en avtale med arbeidsgiver om dette - enten individuell avtale, eller være omfattet av en tariffavtale som gir slik dekning.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappan har krav på 2 uker fri i forbindelse med fødsel, men ikke krav på å få betalt.......

Det er opp til arb giver å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at hhan har krav på fri, opp til arb.giver om det er med lønn eller ikke.

Mannen min får ikke lønn så vi har spart opp litt og bruker litt av overskuddet fra salg av bil (som egentlig burde gått til noe annet....men, men) for at han kan være hjemme di ukene. Er veldig deilig med hjelp.

Blir det veldig tøft med to uker uten lønn, går det jo ann å se om dere ihvertfall klarer noen dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt kjempeflaks!! Sambo har fått ei uke fri med lønn i forbindelse med fødselen av arbeidsgiver... I tillegg til de to han har krav på da, men de er jo uten lønn... Blir godt å ha han hjemme den uka ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare kommentere at dere skal være glade hvis dere har en mann som kan være hjemme på ettermiddag og kveldstid. Vi venter nr. to og jeghar en mann helt uten noen rettigheter. Har termin midt i hans eksamenstid og han jobber (ikke fast jobb)) på ettermiddager/kvelder. Ser for meg at jeg sitter her med to små første kvelden jeg er hjemme :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har krav på 2 uker fri, men ikke krav på betaling. Om han får penger, er opp til arb.giver.

Min sambo får gudskjelov en uke betalt, så jeg får han hjemme første uka. Er mega glad for det! :) Andre uka dropper han, for det har vi ikke råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har ikkje råd til 2 uker uten lønn, men han skulle ta seg fri ei uke sjav om det også blir uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har pappa rett på en uke betalt (jobber i oslo kommune) og kan søke om en ekstra uke betalt, så han får 14 dager betalt. Evt kan han ta ut 4 uker 50% arbtid, og jobbe fra 10 til 14 hver dag, vet ikke hva vi lander på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at sambo får lønn de to ukene. Han hadde tatt de uansett, men da hadde det blitt som avspasering. Nå kan han ta den avspaseringen senere istedet.

Så alt det i tilegg til pappapermen gjør så jeg får han hjemme hos meg masse. Deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...