Gå til innhold

vitamintabletter... HJELP??


Gjest

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har et spørsmål som kanskje noen av dere her inne kan hjelpe meg å svare på?

jeg har fått vitamintabletter som er kjøpt på lidl. de inneholder både folat og det vi ellers trenger, men nederst på esken, står de at gravide skal snakke med legen sin før bruk...

jeg skal ikke til legen før 16. mai, og vet at det er viktig med folat.

er det noen som kan si meg om det er farlig å ta disse tablettene?

er 8+3 i dag. vet at jeg kan spise broccoli, men det frister ikke, for å si det sånn.. er litt kvalm ;)

 

blir takknemlig for svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det står at gravide bør snakke med lege før bruk hadde jeg heller kjøpt rene folattabletter på apoteket. Kanskje tablettene du kjøpte inneholder noe vi egentlig ikke skal ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det står en liten advarsel på alle vitamin-tabelettene.

Men du kan jo se om den inneholder riktig mengde folat.

Da skal det stå 400 (mikrogram) yg (det ligner en omvent y på pakken)

 

men hvis du er usikker,så ringer du å snakker med legen.

eller så kjøper du ren folat nede på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige vitamintabletter inneholder sjeldent den mengde folat som gravide skal ha (400 mikrogram). Så du må nok uansett at ekstra folat tilskud. Noen sier at man kan få for meget folat og derfor anbefaler at bruke vitamintabletter uten folat, dersom du tar folattilkudd 400 mikrogram. Selv tar jeg folattilskudd og tran; i tillegg spiser jeg masse frukt og grønt og ellers variert, så jeg tar ikke noen andre vitaminer i tillegg. Det finnes vist noe som heter Gravitamin, spesielt for gravide, som inneholder alt du trenger i rette doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for all hjelp!! jeg setter stor pris på at dere tok dere tid til å svare meg på dette!! tuuuuusen takk!

lykke til videre alle sammen!!

klem, klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...