Gå til innhold

Noen tips/gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Slik er saken: Jeg og sambo vil så gjerne bli gravide. Vi er begge studenter, egen leilighet og jobber i tillegg. Vi har planlagt å spre slik at vi vil ha ca 25000 på konto når baby kommer. Vi har planlagt at prøvingen skal starte i nov/des, slik at barnet skal komme sensommeren/aug neste år. Jeg vil da være ferdig med min bachleorgrad og han gått ett semester på mastergrad. Jeg skal ha ett år med permisjon før jeg begynner på min mastergrad (ja, jeg er helt vill til å planlegge :) )

Og så..... har vi egentlig lyst til å bare sette i gang med en gang! Hva da med sparing, utdannelse osv...? Hvor mye har dere spart? Hvor mye trenger man på konto til det mest nødvendige barneutstyret? Bør jeg bli ferdig med bachleorgraden først???

Vi skulle egentlig ikke prate mer om dette før til senhøsten for å konsentrere oss om studiene, men etter en påske med mye baby-snakk og besøk hos venninne med barn har vi igjen fått fart på tankene....

Noen som kan gi meg noen gode råd og tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er også begge studenter, og venter nå nr to til høsten :) Jeg kommer til å ta permisjon et år (har da to år igjen), mens han gjør seg ferdig med siste året sitt. Jeg jobber ikke utenom studiene, han jobber hver tredje helg, så her er det minimalt med sparing. Men jeg får jo engangsstønaden fra folketrygden på 33000kr når det nærmer seg termin, så jeg ser ikke noe behov for å spare til det heller. Nå vet jo ikke jeg hvor mye du tjener i året, men går du inn på trygdeetaten sine sider, finner du ut om du vil få engangsstønaden eller vanlige permisjonspenger.

Ved å spre handlingen av babyutstyr litt utover, så får du jo ikke hele kostnaden på en gang. Da vi ventet førstemann, sparte vi heller ikke penger til det formålet. Jeg kjøpte litt utstyr en måned, noe annet neste måned osv På den måten ble det ikke de store utgiftene. Dessuten er det sikkert noen i familien eller vennekretsen som har noe babyutstyr stående, f.eks. stellebord eller barneseng, som dere kan låne. Trenger jo ikke kjøpe alt nytt :)

Synes ikke du trenger å vente til du er ferdig med bachelorgraden, men det kommer jo helt an på om du selv synes det er greit å ha to år igjen av studiene etter permisjonen. Får du en rolig baby, kan jo lese litt på egenhånd og ta en eksamen eller to i permisjonstiden (de fleste skolene tillater dette).

Ble visst litt langt dette :) Og jeg vet ikke om det gjorde deg noe klokere heller :) Men hvis dere virkelig har lyst til å begynne og prøve, så sett i gang! Ingenting som hindrer dere, slik jeg ser det ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...