Gå til innhold

3-åring til høsten og fortsatt ingen plass....


heku

Anbefalte innlegg

Nå er vi ganske fortvila. Vårt barn fyller tre år i september og vi har for tredje året på rad fått bekreftet at vi ikke får barnehageplass. Første året reddet vi oss med en kjempedyr - men utrolig god! - dagmamma. Dette året har hun gått i privat familiebarnehage, som vi også har vært kjempefornøyde med. Men her mister hun plassen til sommeren fordi hun fyller tre år. Og på telefon med bydelen i dag fikk vi beskjed om at hun står på plass nummer 71 på ventelista... I fjor sto vi på plass nr. 36 og fikk ikke noe tilbud gjennom de vanlige barnehagene. Nå er jeg så drittlei dette systemet i Oslo som gir oss null forutsigbarhet og gjør livet surt for mange familier. Attpåtil presterer Oslo kommune å legge ned Fryd barnehage på Carl Berner fordi de ikke har klart å forutsi situasjonen nok til at de har leid lokalene for mer enn ett år. For vår bydel - St.hanshaugen - betyr dette at barna som har gått i Fryd hittil blir overflyttet til en ny barnehage som opprettes i bydelen, men dette løser jo overhode ingen problemer i forhold til alle de som fortsatt står på venteliste uten tilbud!

 

Over 900 barn søkte om plass i denne bydelen i år - 544 av dem bosatt i bydelen - gjett hvor mange som har fått tilbud gjennom hovedopptaket? 177 barn (90 kommunale + 87 private).

 

Er det noen derute i samme situasjon, vil jeg svært gjerne høre fra dere. Jeg har klaget før - uten resultat - og kommer til å klage igjen - denne gang mer synlig og direkte til de som er ansvarlige for at situasjonen er som den er. Vårt alternativ er evt. å flytte - langt ut av byen! - for det er tydelig at Oslo kommune ikke ønsker at slike som oss skal bosette seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper ikke å klage..Hvorfor fortjener du mere plass enn andre? Sikkert mange andre som sliter også. Du må ikke tro det hjelper å klage- du får ikke barnehageplass fordet. Du får se deg om etter en flink dagmamma istedet for å syte så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym: For det første fortjener HI's barn plass i bhg fordi det er viktigere at ALLE 3-5 åringer har det, enn at noen foreldre får løst sitt behov allerede fra barnet er ett år.

 

For det andre hjelper det lite å se etter en flink dagmamma når man ikke får noen kontantstøtte i det hele tatt for en 3åring. En flink dagmamma i Oslo fortjener sine 6.000 i mnd pr. barn. Det er helt urimelig at HI skal måtte betale dette av egen lomme.

 

Det er faktisk IKKE mange andre (med barn på 3 år eller som fyller 3 i løpet av 2006) som også står uten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å klage? Det var jo et empatisk utsagn. Selvfølgelig hjelper det å klage. Da føler man at man får gjort noe med en fortvilet situasjon, man setter seg ikke bare ned og godtar at sånn er det. Og det er faktisk noen som får plass ved å klage!

Vi har en 1 åring, står på 111 plass av 309 som er foreløpig uten plass i vår bydel, så det sier seg selv at vi kan skyte en hvit pil etter hele plassen.Ikke så krise for oss egentlig, da vi begge har jobbtilbud på et lite tettsted og barnehageplass. Problemstillingen vår er heller om vi skal flytte eller ikke og fordelene med by kontra land.

Men tilbake til saken, snakket med en gammel kollega i går, de hadde klaget på barnehageplass vedtaket til begge barna sine (som hadde fått avslag igjen) og de fikk plass.

Fatter ikke at så mange ikke orker engasjere seg og bruke energi på å prøve å snu en trist situasjon, men bare setter seg ned og tuter om at "sånn er det bare".

Barnehage lotteriet i Oslo er bedritent. Man får en råtten plass i trekningskøen ett år, og ved neste hovedopptak nullstilles hele greia og man risikerer å få en like elendig plass igjen. Da er det provoserende å høre om andre som har fått tilbud to ganger...

Ekstra irriterende er det også at bydelene ikke tenker lengre og legger ned barneparker. Når man da heller ikke får kontantstøtte til 3 åringer er det ekstra surt.

 

Lykke til med klaging, trådstarter! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg anbefaller deg å prøve og søke andre bydeler jeg.Jeg trodde ALLE bydeler hadde full deknin på store barn. Men jeg tror det er flere bydeler som ikke har fylt opp alle plassene på store barn.

MEn da går det jo igjen på om dere er villige til å reise litt for å få henne inn i bhg. Tror bla det er ledig på Romsås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har samme problemet som deg, en gutt som blir 3 år til høsten og da mister familiebarnehageplassen, men ikke fått plass i dette opptaket... Synes det er helt for ille, dessuten har vi ikke noe venteplass-system heller her i Trondheim, bare loddtrekning, så det hjelper ikke at han har allverdens med prioritet heller...er bare helt tilfeldig hvem som får plass... Men må nok ringe rundt til barnehagene personlig, eller møte opp... Har utrolig nok hørt om flere som har fått plass på denne måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser disse innleggene om sene svar og negative svar og vil bare meddele min støtte til dere i Oslo (og andre steder) hvor de ikke prioriterer etter alder. At utsiktene til plass var større året etter var til trøst for oss når vi fikk avslag første året... og nå har vi fått plass!

 

Budskapet er klag og flytt og skriv brev til kommunen (og VG) om at dere flytter pga vilkårlige opptak til og manglende plasser ved barnehagene. Så får de iallfall et spark i leggen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...