Gå til innhold

Kan jeg kreve en ny ul ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg var på den ordinære ul`en i uke 19. Legen sa ingeting verken om noe var galt eller kjønnet, siden han var veldig usikker. Så tok jeg en ekstra ul i uke 20 eller 21 tror jeg det var (like etter den ordinære hvertfall). Det var 3D ul og kjempestas! Der kunne legen si at han anntok at det var ei jente med 60% (veldig uskkert med andre ord), og han sa ogås at jeg burde be om en ny ul i rundt uke 30 siden morkaka (eller hva det var?) lå veldig langt nede, forran åpningen. Jeg ble jo litt småredd da, og snakket med jordmor om dette da jeg var i time hos henne i uke 25. Hun beroliget meg med at det er veldig vanlig at morkak ligger langt nede, forran åpninge rundt uke 20 + - og at det i 90% av tilfellene, vil morkak flytte seg oppover. Det er jo ok det, og godt og høre. Men så sa hun også at "så vi får se om det blir ny ul eller ikke rundt uke 30". Da ble jeg litt redd igjen! "Vi får se" ???? Greit nok, i 90% av tilfellen så vil morkaka flytte seg, men hva om jeg er en av de 10% da, hvor morkaka IKKE flytter seg? Det vet man jo aldri. Jeg vil derfor VELDIG gjerne få tatt en ny ul når jeg skal til jordmor igjen i morgen (er da i uke 30), sånn at jeg kan få bekreftet at morkaka har flytte seg! Jeg vil jo for all del unngå alle komplikasjoner jeg kan! Og ingen vet om jeg er en av de 10% hvor morkak flytte seg eller ei!

 

Så til spørsmålet: Kan jeg dermed kreve at hun tar en ny ul på meg i morgen når jeg skal til time? Hun mente at siden legen på den ordinære ul`en ikke hadde sagt noe om at morkaken lå "feil", så skulle jeg høre på han, og ikke det legen på 3D ul`en sa. Hvorfor det?? Jeg fikk jo myyyye bedre ul`kontroll hos 3D legen (som jeg var inne hos i 40 min), enn hos legen på den ordinære ul`en som huiet seg gjenom timen på 15 min eller noe sånt!

 

Hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror godt du kan kreve ny ul. Skal ikke være noe som helst problem for jm å få bestilt en ny ul-undersøkelse til deg. Det må jo helt klart sjekkes opp i om du har foranliggende morkake eller om den ligger som den skal.

 

Min jordmor bestilte ny ul til meg forrige svangerskap da hun trodde babyen vokste lite (noe jeg ikke trodde). Fikk time dagen etter - etter en rask telefon til sykehuset av jordmor!

 

Håper det ordner seg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk at det var rutine med ny ultralyd i uke 32 hvis morkaka lå feil. Det er det iallefall her..... Tror nok ikke at det blir noe problem å få ultralyd nei! De tar ikke sjansen på at morkaken fortsatt ligger foran åpningen når knøttet skal ut.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...