tone.m Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 Holder på med strikkebukse til snuppa, og har begynt på benene. Bruker 5 pinner og strikker rundt, men dette er utrolig knølete å strikke med. Lurer på om det er noen andre måter å gjøre det på? Det står ikke noe om det i oppskriften dessverre.... Tips og råd tas i mot med takk!
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 Eg har alltid strikket ben på rundpinne. Strikker en og en fot opp, og så tar eg begge på samme rundpinne og strikker videre. Hva står der at du skal gjøre når du skal strikke videre etter at du har strikket begge bena?
tone.m Skrevet 24. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. april 2006 På rundpinne? Hvilken lengde er det på den? det er bare 54 masker i hvert ben, og det skal felles til sammen 14 masker slik at man ender opp med 30 masker. Det blir veldig lite .... Oppskriften (nøstebarn 1903) begynner ovenfra, dvs. strikker buksen og kilen først og så benene. Det står bare; fell kilen og strikk videre rundt hvert ben.... Jeg har derfor strikket denne og mangler 2 stk ben. Kjenner at jeg får litt problemer med motivasjonen på denne, men har jo så lyst på en slik bukse til snuppa!
frøken blå Skrevet 25. april 2006 #4 Skrevet 25. april 2006 Om du har en liten rundpinne går det jo greit..... Ikke tynnere, men mindre i lengden. Er jo mange forskjellige størrelser - spør i butikken. Du KAN også strikke frem og tilbake, men da må den jo sys sammen etterpå. Eventuelt ha en søm på innsiden av begge bena, opp mot skrittet. Da vises den iallefall minst. Men finest å slippe søm da, å strikke med 5 pinner eller liten rundpinne...... LYKKE TIL!!!!!!!
**synne** Skrevet 25. april 2006 #5 Skrevet 25. april 2006 Og det blir finere også når du bruker rundpinne, jeg får ialefall av og til styggere masker mellom pinnene (Var det mulig å forstå det?) Jeg bruker 40 cm rundpinne..Vet ikke om det fins kortere..
tone.m Skrevet 25. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 25. april 2006 Takk for svar! Jeg skal se om jeg får skaffet en liten rundpinne i morgen, og se om det blir bedre. 40 cm har jeg, men det blir alt for stort - vet det finnes små armpinner. Det med styggere masker mellom pinnene forstår jeg veldig godt hva du mener med, for det ser jeg selv på det arbeidet jeg har....
uglemor Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 Jeg har strikka ullbukse til jenta mi med oppskrift fra Nøstebarn - den med tretrådsgarn og to rette og to vrange masker. Jeg prøvde å strikke beina med liten rundpinne (30 cm) men det var vanskelig å få til, siden "pinnene" ble for lange i forhold til "tråden". Derfor strikket jeg fram og tilbake på rettpinner i stedet (la til en ekstra maske på hver side til sammensying), og sydde sammen beina til slutt. Dette gikk fort! Sømmen ble på innsiden av beina. Da jeg skulle felle av buksebeina, gjorde jeg noe lurt: Jeg heklet en rad med fastmasker etter at jeg hadde felt av maskene. Da var det lettere å ta opp maskene og forlenge beina. Da jeg forlenga buksa, strikka jeg med strømpepinner, og det gikk ganske bra, siden det bare var noen cm å strikke. Jeg strikka buksa i høst, og hun bruker den daglig som en slags tykk stillong. God og varm, og stor nok i rumpa til å bli brukt til høsten og vinteren også! Jenta mi er forøvrig nesten to år.
tone.m Skrevet 24. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2006 Tror jeg skal følge ditt eksempel uglemor, det virker mer fornuftig siden denne strikkingen har ligget som UFO (u-ferdig objekt) siden jeg sist skrev innlegget.... Begynte med noe annet i steden....en genser som passer til buksen. Takk for alle innspill!!
Gjest mphs Skrevet 24. mai 2006 #9 Skrevet 24. mai 2006 Dette hørtes veldig lurt ut. Skal huske på det når jeg skal strikke den. Takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå