Gå til innhold

Reise til utlandet når man er gravid??


bamsenora

Anbefalte innlegg

Har funnet tur til bulgaria første uka på juni som vi har lyst til å bestille. Men jeg vet ikke helt om jeg tørr. Skulle spørre jormor hva hun mente når jeg var der sist men glemte av det. Vil være ca 21 uker når vi skal reise. Hva ville dere gjort?Bulgaria er bare ca 3 timer flytur og halvtime med buss til hotellet......Har så lyst.. men er usikker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan

Jeg reiser til syden også i min uke 21, og legen sa det var helt ok. Skulle bare huske på å ikke spise salat (toxoplasmose), softis, rått kjøtt. Kjøpe vann på flaske (noe man gjør likevel :-)

 

Ville ha bestilt og nytt turen jeg ja :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg dro til filipinenene da jeg var 33 uker på vei og da var vi på reise fot i 28 timer, fravi dro hjemme fra til vi landet der, JEG hadde gjort det samme igjen men dette må du kjenne på selv. VAr nøye med det jeg spiste ingen salater og uskrelt frukt godt stekt kjøtt mm.

Jeg hadde med papirene mine og oppsøkte en lege på filipinenen da jeg fikk masse mase vann i kroppen. Det var ingen fare for noe som helst var hos privat lege og følte meg veldig trygg. Jeg tenker at det fødes barn i alle land... Og på turist steder er det leger og sykehus..

Men kjenn på det selv, jeg hadde reist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut å reise fra uke 15-18. Jeg fikk følgende beskjed ( i tillegg til hold deg borte fra usikre restauranter/mat etc.). Tre uker etter at jeg kommer tilbake må jeg ta en utvidet toxoplasmoseprøve. Dersom det viser seg at jeg har fått toxoplasmose må jeg følges opp av riksen og får antibiotikakur - så lenge man får rask behandling bør det ikke ha negativ innvirkning på barnet. Blodprøven er derfor viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser til Spania i uke 25. Spurte jordmor hva hun syntes før vi bestilte turen. Hun hadde ingen betenkeligheter rundt det, men ville også at jeg tok en toxoplasmosetest når jeg kom tilbake, for sikkerhets skyld. Også måtte jeg selvfølgelig tenke litt på hva jeg spiste.

Vet at det er noen land de ikke anbefaller å reise til. Så er du i tvil ang Bulgaria ville jeg tatt en telefon til jordmor/lege og spurt, så er du på den sikre siden. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

vi har bestilt tur til kreta nå i mai. jeg vil då være 30 uker på vei =)

både legen og jordmor sa bare god tur og minnet meg på dette med toxoplasmose og overoppheting osv. men så lenge du er forsiktig og lytter til kroppen skal det gå så bra så =)

bestill tur du =) Var forresten i Bulgaria i fjord sommer,fin tur det =)

god tur =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du, jeg var på Cuba i påsken (11-12 uker på vei), det var supert! 11 timer på fly, kvalm som bare det, utstyrt med støttestrømper og masse vann, det gikk fint. Be om å få et sete ved midtgangen i flyet så slipper du å krabbe over så mange når du skal opp og stå. Reis deg og gå litt rundt hver time.

Ikke sol deg for mye og hold magen unna sol! Unngå overoppheting, ta med hatt og drikk vann. bland evt vannet ut med ananasjuice, det er kjølende.

unngå salater som du ikke vet er vasket godt, hotellmat er som regel ok. Og ikke melkeprodukter som er varme eller halvfrosne. Og ellers det du unngår hjemme i Norge.

 

Og så må du ikke glemme å kose deg oppi det hele! Ferie er herlig, varme er luxus, kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi skal til California i slutten av mai på ferie, og jeg vil da være 17 uker på vei. Spurte legen om han trodde det var noe problem, og han mente det skulle gå bra, så lenge jeg drakk mye vann på flyet (det er jo noen timer på fly), og beveget meg mye. Har også kjøpt inn støttestrømper som ligger klare :) Vi har to mellomlandinger fra Trondheim til Los Angeles (Amsterdam og Detroit), og jeg tror det er greit i forhold til å få beveget seg litt mellom flyvningene.

 

Legen nevnte ikke noe om ekstra toxoplasmosetest, men det er kanskje ikke så aktuelt siden vi drar til USA?

 

God tur!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til Kreta i juli, da er jeg 28 uker på vei. Da jeg spurte legen min om det var greit å reise sa hun at dette ikke var noe problem i det hele tatt så lenge jeg er forsiktig med hva jeg spiser og lytter til kroppens signaler. Så jeg ville reist jeg. Var i Bulgaria for to år siden, et kjempefint sted, men været kan være litt ustabilt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være gravid ser jeg ikke på som å være noe problem. Da er det verre med Bulgaria..

Var der i fjor sommer og det er sydens svar på danskebåten, med bare fyll og bråk. Alle hotellene hadde barer/resaturanter utenfor som spilte dundrenes musikk halve natta og dritafulla fjortisser og pensjonister. Vi koste oss selvfølgelig noen timer på den uken vi var der, men var bare bortkasta penger. Heldigvis ga vi ikke mer en 990 kr pr billett.

 

Altså dette er min mening da.. men tenker også siden du er gravid så er liksom ikke fyll og fest noe du er ute etter..

 

Men Lykke til uansett hva du bestemmer deg for :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Rhodos 14. mai og vil da være 14-15 uker på vei.. Hva skal jeg ta hensyn til? Unngå å spise osv? Har lite peil på disse tingene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du reise!!! Det er kanskje lenge til du får sjansen til en utenlandstur uten barn igjen!!!

 

Jeg reiser alene på helgetur til amsterdam om et par uker, er da ca 19 uker. I sommer skal vi (familien) på ferie i tre uker til frankrike, da vil jeg være 26-28 uker på vei. jeg kommer nok til å være tyngre da, ja, men det er jo kjedelig (og like tungt) å være hjemme! man må jo selvfølgelig tilpasse turen etter formen, men jeg har ingen betenkeligheter med å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungå å spise salat som du ikke har vasket selv. Frukt og grønt bør skrelles. Kjøtt skal være gjennomstekt. Spekeskinke er heller ikke så bra, tror jeg. Drikk kjøpevann. Oster må være laget av pasteurisert melk (ofte er de ikke det i sydlige land...). Toxoplasmosebakterien er mer utbredt i sydlige land, derfor bør man være litt ekstra forsiktig. I ostene kan det finnes listeriabakterie som heller ikke er bra for fosteret. Det finnes bedre informasjon enn dette på ulike nettsider :-) Bare søk på kosthold, gravid, så kommer det opp masse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til narvikjente 77

På hovedsiden her på BIM er det en overskrift som heter Hva kan jeg spise (eller noe slikt). Under denne overskriften finnes råd fra helsemyndighetene. Verd å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cat, det høres ikke noe særlig ut - men tror det kommer litt an på hvor man drar. Vi var i Bulgaria (Golden Sands) i fjor, og der var det ikke mye fyll i allfall. Hotellet vi bodde på var veldig rolig, og ikke noe festested.

 

Vi skal jeg til Hellas når jeg er i uke 26, satser på at det går greit, men ser an formen når det nærmer seg. Turen ble bestilt før jeg ble gravid så det skulle ikke være noe problem å avbestille om det skulle bli aktuelt. Men det håper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...