Gå til innhold

Trenger "øyeblikkelig hjelp" før svarfristen: Skal vi velge steinerbhg eller "vanlig" bhg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg noen råd om dette.

 

Vi har fått plass både i steinerbhg og i en annen god barnehage som har "vanlig" pedagogikk.

 

Vi er ikke spesielt opptatt av steinerpedagogikk og heller ikke økologisk mat slik som de er. Er heller ikke veldig bevisst på å kjøpe brukt, resirkulere ting, tøybleier, "naturlige leker", lage god hjemmelaget mat fra bunnen av, osv, men synes ikke det høres dumt ut heller ;-)

 

Har ikke tenkt at barnet skal gå på steinerskole, men begynne på vanlig skole (men det kan jo endre seg om vi får mer kjennskap til steinerbevegelsen).

 

Vil vi falle for langt fra "steiner-stammen" eller kan vi være trygg på at vi blir godt tatt imot som de motebevisste forbrukerne vi er (litt på spissen altså..motebevisste er vi vel egentlig ikke, men). Tenker vel så mye på de andre foreldrene som på de ansatte.

 

Den andre bhg har småbarnsavd (vårt barn vil være 2 år), har godt rykte, men kjenner ingen som har barn der.. og den ligger ikke så nærme hjemmet at det automatisk vil være barn der som følger med til skolen.

 

Hva gjør vi? TRenger svar fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke vært i tvil. Velg vanlig barnehage, mener nå jeg. Har vært på besøk i flere steiner bhg, men klarer ikke måten de jobber på. Kun lov til tre leker , nesten ikke leker ute , bare bruk fantasi, mye mer å skrive om men det er veldig spesielle folk som jobber der. Syns det virker som du hører til de "normale" og ikke steiner menneske. Men der er du som velger....Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du velger så ville jeg sett på åpningstider. Vet ikke om det er aktuelt for de barnehagene du kan velge mellom, men vet at noen Steinerbarnehager opererer med kortere åpningstid og stengt jul og påske, noen av dem følger også skolen og har dermed stengt vinterferien, høstferien og om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt vanlig!!!

 

Tror man virkelig skal være opptatt av steinerpedagogikken og brenne for den om man skal ha barn i en slik bhg., for andre kan opplegget deres være vanskelig å "svelge"...

 

For meg blir steiner ALTFOR SÆRT, helt uaktuelt rett og slett...De er jo ikke realitetsorienterte i det hele tatt, og mange som går på steinerskolen får vanskeligheter med å klare seg i samfunnet pga. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine i Steinerbhg. i 2 år og er vel slik du beskriver deg.

 

Jeg passer IKKE inn der i det hele tatt. Barna mine liker seg der VELDIG godt og blir behandlet på lik linje som de andre, men jeg føler meg utenfor og har ingenting å samtale med de andre foreldrene om. Noe jeg savner siden vi var nyinnflyttet her når han eldste begynte i bhg. Gjennom barna får man jo ofte bekjente, men det stemmer dårlig her.

Styreren i den bhg jeg har barna mine tror jeg er litt ekstrem på pedagogikken (høres sånn ut når jeg snakker med andre) og det er mange ting hun ikke vil at barna skal ha i barnehagen eks. solbriller, noe jeg syns er viktig at barna bruker når det er sterk sol...

 

I tillegg til ukurante åpningstider er det mye dugnader og det er foreldrene som vasker bhg. på tur. Det henger ofte lapper (hvertfall i vår bhg) om ting og tang de ønsker å få til bhg.

 

Jeg har nå sagt opp plassen til begge mine. Han eldste har fått plass i en kommunal bhg. og med den yngste vet jeg ikke hva som skjer enda, men jeg krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere svar!

 

Valget mitt faller nok på vanlig barnehage. Er nok mest "vanlig" og har veldig lyst å bli kjent med andre foreldre i området som vi kan ha litt til felles med. Da blir det nok vanskelig slik som du blåbæret påpeker, at jeg ikke brenner for steinerpedagogikk.

 

Åpningstidene har de utvidet noe, men har likevel mye mer ferie enn andre barnehager jeg har hørt om. Den andre har bare to uker om sommeren + jul og påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...