Gå til innhold

Forslag til et sterkt og fint navn til Sunnivas lillebror


Sunniva- og Majamamma

Anbefalte innlegg

Trodde vi skulle få en Maya, men det var en liten gutt der inne, hurra! Jeg liker Mikkel, Anton og Oskar, men mannen min kan ikke fordra de navnene. Er bare i 13. uke, men trengte god tid sist da vi begge har klare oppfatninger om hva vi liker og ikke liker!!!

 

Jeg liker ikke sånne "nymotens" navn som Noah, Chrisander, Leon, Sander - og har ikke lyst på bibelnavn (selv om jeg liker de) siden det er svært mange slike i barnehagen vår (Jakob, Isak, Elias m.m.). Er ikke så begeistret for navn med c, w eller x, og heller ikke naturnavn som Ørn, Hauk, Ulv m.m.

 

Ønsker et navn som er sterkt (gjerne med katolsk opprinnelse som Sunniva), ikke for vanlig - men ikke kjempesært.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS: Men kanskje ikke helt utelukke at du kan få en feminin overraskelse likevel? Kjønnsbestemmelse i uke 13 er vel gjerne noe usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange kjempefine forslag, tusen takk! Skal sjekke opp den linken også.....

Er åpen for at vi KAN få ei jente, men det var veldig tydelig at det var noe mellom bena på vårt lille nurk på UL i går. Gynekologen sa han ville bli svært overrasket om jeg fikk ei jente... Han lå så fint til, som om han ville vise oss at "jeg er en gutt" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hah, fant bare SÅ mange fine navn på den linken om katolske merkedager. Hurra! Mine foreløpige tre favoritter er:

 

Erlend/Erland (bare synd en fetter av min mann heter Erlend)

Sebastian (kristen martyr)

Peter (apostel)

 

Likte Magnus også kjempegodt, men har to smågutter i slekta som heter det. Min manns bror het Øyvind (døde i 2000), derfor blir Eivind for nært. Hallvard er nydelig, men kjenner tre som heter det (aarrrggghhh)

 

Tusen takk for kjempegod hjelp, har smakt på alle navnene dere nevnte og allerede drøftet de kort med mannen min. Faktisk hadde vi ganske lik smak i forhold til disse forslagene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke familien ville syns det var kjempefint om sønnen deres ble "oppkalt" etter sin døde onkel da?

 

Ellers vil jeg foreslå Øystein, som jeg syns er et sterkt og fint navn. Det har sansynligvis ikke noe særlig med katolisisme og gjøre, men allikevel.

 

Kanksje denne siden kan være til hjelp? http://www.catholicdoors.com/misc/names.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydia Epiphany: Det er helt uaktuelt å kalle opp etter min manns bror, pga omstendighetene rundt dødsfallet, det er vi enige om alle sammen.... Takk for tipset med den nettsiden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det etterpå, at det sikkert var noen spesielle omstendigheter at dere valgte å unngå oppkalling. *klasker panna i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Lydia! Øystein er så 'katolsk som bare det'!

Du har den hellige Eystein Erlendson (Eystein er den gammelnorske formen av dagens Øystein)

 

http://www.katolsk.no/biografi/eystein.htm

 

Minnedagen for den hellige Eystein (Augustinus Nidrosiensis (Nidaros) eller Augustinus in Norwagia) er dødsdagen 26. januar. Ekte trøndersk katolikk var han! :-)

 

De katolske menighetene i Kristiansund og Bodø bærer St. Eysteins navn. Det gjør også St. Eysteins dagsenter i Levanger (tidligere sykehjem) i tilknytning til St. Torfinns kirke, og det samme gjør den nye katolske grunnskolen i Bodø. Derimot er den lutherske Eysteinskirken på Hjerkinn oppkalt etter kong Eystein (Øystein) Magnusson (1103-23).

Sigrid Undset tok i sin tid initiativet til en støttegruppe for prestekall, og gav den navnet St. Eystein.

 

Men jeg er så forelsket i Hallvard-navnet jeg! Synd det er så mange i familien, Sunnivamamma - vi har samme problemet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg Erlend og Peter/Peder står kjempefint til Sunniva. Enig med dere!

 

Sunniva og Peder

Erlend og Sunniva

 

Sebastian blir kanskje litt søtt i forhold? Hva med bare Bastian i tilfelle?

 

Og hva med Simon, knallnavn!

 

Simon og Sunniva

Sunniva og Simeon

 

Men for all del ikke Simen!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, E n d e l i g! Takker for MASSE bra info - dette har du jammen god greie på. Jeg er og så betatt av Hallvard, ergerlig at det er opptatt. erfaktisk både voksne og barn i slekta som heter det her. Sunniva og Hallvard hadde vært supert sammen....

 

Enig i at Sebastian kan bli litt søtt, liker egentlig ikke å ha samme forbokstav på søsken. Bastian går jo, det har du rett i.... Olav er også et staselig navn, må i så fall venne meg til tanken på at en liten baby skal hete det - ser for meg en voksen mann (kongen?). Har faktisk tenkt på Sverre også, men der kommer problemet med samme forbokstav. Pluss at "alle" kommer til å tro at det er pga kongehuset.

 

Jeg har fått masse gode ideer nå, takker igjen for god hjelp!

 

Og Lydia Epiphany: Ingen fare, er vant til at folk spør om vi planlegger å kalle opp en eventuell sønn etter ham. Tror jeg kunne tenkt meg det hvis saken var litt annerledes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Simon er egentlig et av mine favorittnavn, men er helt umulig pga etternavnet mitt, Simonsen :-( Selv om Sunniva og mannen min har et annet (jeg byttet ikke da vi giftet oss), blir det helt feil. Uflaks det der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...