Gå til innhold

Har jobbet under 50 % - fedrekvote?


Heidi22

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hørt noe om at dersom mor har jobbet under 50 % så har ikke far krav på de 5 ukene med fedrekvote. Noen som har vært borti dette?

Vil da permisjonstiden (53 uker) bli forkortet med 5 uker totalt da? Og kan far ta permisjon, utenom fedrekvoten så lenge han har rett til fødselspenger og vi da tilsammen da får 48 ukers permisjon?

 

Har lest og snakket med trygdekontoret, men det er veldig vanskelig å få ordetlig svar synes jeg. Jeg er student i tillegg til at jeg har jobbet ca 30 %, og alt er liksom ikke rett frem...Pappa`n til barnet jobber fult.

 

Er sikkert letterst for noen som har vært borti lingnende å svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har jobbet mindre enn 50% har ikke barnefaren rett på de 5 ukene, de blir da ført tilbake til deg.

Tar han "permisjon" blir det da uten betaling selv om han har jobbet nok.

Men han har rett til 2 uker rett etter fødselen, men de dekkes heller ikke av trygdekontoret. Det er opp til hver og en arbeidsgiver om de er med betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at han ikke kan ta permisjon med fødselspenger i det hele tatt? Selv om jeg da begynner studier/jobb tideligere enn hva jeg har krav på. Har fått inntrykk av at han kan ta så lenge jeg begynner å jobbe/studere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....jeg er i samme situasjon som deg ! etter hva jeg har tolket meg frem til har også jeg forstått det sånn at dersom du begynner i jobb og/eller studier som til sammen utgjør heltid, så kan far ta permisjon i stede for deg. (men ikke de ukene som er forbeholdt deg....9 eller 12 tror jeg) Håper virkelig vi har forstått dette riktig ;)

 

Lykke til i kampen med/mot trygdekontoret !!! hehe..... ikke bare lett dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider