Gå til innhold

Vært hos legen. HJELP


Benni-min

Anbefalte innlegg

Hei

var hos legen i dag. Trodde jeg hadde uvi og ville ta en urinprøve. Den hadde utslag på blod og noe laukosytter e.l. Legen snakket ikke godt engelsk, og jeg skjønte ikke så mye. Men jeg fikk beskjed om å ikke jobbe på noen dager og ta det helt med ro.

Men er det blod i en normal uvi??

Hvor mye betyr å ta det med ro. Vil det si at jeg kan gjøre husarbeid? Kan jeg gå tur? Eller skal jeg sitte og ligge mest mulig? Har ikke vondt, bortsett fra dotrang uten at noe kommer litt svie nedentil.

Ikke feber og føler meg ikke syk.

Kan det være sv.skapsforgifting???

 

Fikk noen piller av legen, men fikk ingen beskjed om hvor lenge jeg skal ta dem eller noe. Skulle ta 3-4 ganger til dagen. Starte opp med en tabl. 4 ganger og så minke, men jeg vet ikke når.

Kan noen kjenne seg igjen i dette? Er det en vanlig uvi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei du heidija

 

jeg anbefaler deg til å ringe legekontoret og få en bedre forklaring. Du er gravid og bør heller følge dems råd istedet for dem du eventuelt får her inne på BIM. Iallefall nå når dette gjelder medisiner osv. Spør de som tar tlf på legekontoret, og fortell om ditt lille "språk" problem. Been there, done that, så jeg vet hvor ekkelt det er å ikke få med seg all nødvendig info.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tabletter da? Du må da kunne gjøre vanlige ting så du ikke risikere blodpropp!! Høres ikke farlig ut dette, tok de bactus av urinen din da for å se etter resistensbestemmelse mtp behandling med rett type medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å få utslag på blod og leukocytter ved UVI, ja. Så det er nok en vanlig UVI du har. Han sender sikkert urinen til dyrkning, slik at de kan se hvilke bakterier det er snakk om, og slik at de kan se at du får riktig type antibiotika til den type bakterier det er snakk om. Det er nok ikke svangerskapsforgiftning. Da ville BT vært høyt og du ville sannsynligvis hatt vann i kroppen.

 

Du kan sikkert gå tur og sånn, ja. Men pass på å hold deg varm, drikk masse (gjerne appelsinjuice). Tranebær skal også være bra mot UVI.

 

God bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som urinveisinfeksjon det der ja!!! Er vel litt vanlig med blod oppi der... Du kan bevege deg litt, bare hold deg varm!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette høres ut som uvi.Det er vanlig med blod og leukocytter ved uvi. Det er faktisk noen med kraftig uvi som kan ha synlig blod i urinen. urin stixen er veldig følsom når det gjelder blod og kun bittelitt vil kunne gi utslag. Ved svangerskapsforgiftning har man proteiner (eggehvite) i urinen kombinert med blodtrykksstigning.

Høres ut som du kanskje har fått noe som heter selexid? Uvi under graviditet behandles vanligvis i en uke i motsetning til uvi hos en ikke-gravid som ofte behandles i kun 3 dager.

Det pleier stå på resepten hvor lengen du skal ta, eller man pleier få så mange tabletter som man skal ta totalt i pakken. Ring legen dersom du er usikker på hvordan du skal ta dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og tusen takk for alle svarene. Skal ringe jordmor i morgen. Hun snakker bedre engelsk. Må også ringe fastlegen min på onsdag for å høre resultatet av prøven. Har fått noen tabl som heter Furandantin. Vet ikke om den er vanlig i norge også. Gleder meg til å flytte hjem 10.mai. Har fått nok av leger og slikt som ikke snakker engelsk.

Han målte ikke noe bl.trykk, men føler ingenting,så jeg regner med at det er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furadantin blir brukt i Norge også. Vet ikke hvilke tbl. som er vanligst å gi under graviditeten, men han vet nok hva han gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du allerede har fått gode svar, men ville bare slenge inn en liten kommentar her.

Jeg fikk også pos. på leukocytter og blod på en urinprøve for litt siden, med beskjed om at jeg sannsynligvis hadde uvi - helt vanlig i svangerskapet. De sendte prøven til dyrkning - og ingen infeksjon ble funnet. For min del tror jeg det bare var en fryktelig dårlig urinprøve - klarte ikke få det til den dagen, og ble sittende å presse ut hver dråpe:-) Mye tilfeldigheter, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt med utslag på leucosytter og blod ved uvi. Jeg har selv hatt to Furadantinkurer i dette svangerskapet (og utallige utenom svangerskap). Jeg har aldri fått beskjed om å ta det med ro under uvi så jeg skjønner ikke det helt. Jeg har levd som vanlig jeg. Hold deg varm, drikk appelsinjuice, unngå søtt og spis tranebær så går det fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...