Gå til innhold

erfaring med gule stafelykokker?


lykkelig tobarnsmamma

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter tre runder med brystbetennelser har jeg fått påvist gule stafelykokker. (Sist gang var det streptokokker og gangen skjønte legene ingen ting fordi det kom før fødselen..) Er ganske forvirret av alt sammen så nå så jeg lurer på om noen her har erfaring med dette? Gjerne om noen både har hatt streptokokker og stafelykokker... Mine anfall har vært ganske like, jeg har fått frostanfall og høy feber veldig brått, i tillegg til mørkerød flekk på det ene brystet. Har hatt ganske stygge sår i brystvorten.

Hva slags pencillin fikk dere? Virket det? Hvor lang tid tok før dere ble friske? Etter å ha gått på pencillin har det dannet seg en gul skorpe på brystvorten, er dette vanlig? Hva gjør jeg med denne? Vasker dere såret? Med hva?

Håper på svar!!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

samme erfaring som deg.. den gule skorpen blir hvit etter amming. har bare gått en gang på apocilin, skrev et innlegg om det for en tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med denne skorpen? Og ammer dere barne selv om dere har gule stafelykokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt gule stafylokokker, og fikk behandling som virket; tror det var Diclocil. Det er ikke penicillin, men et annet antibiotikum. Jeg spiste tabletter i 10 dager, men symptomene forsvant allerede etter et par dager. Jeg hadde også en gul skorpe, men gjorde ingenting med den. Jeg ammet som vanlig, og vasket meg med Klorhexidin etter amming (er desinfiserende). Jeg penslet av og til Krystallfiolett (fås reseptfritt på apotek) i såret, etter råd fra legen. Syns det funket bra, men det tok lang tid før sårene forsvant helt. Jeg var også nøye med å koke mine ull ammeinnlegg hver dag, slik at de ble desinfisert. Jeg byttet ikke innlegg etter hver amming, kun hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk diclocil mot gule stafylokokker, 10-dagers kur. Sårene forsvant etter 2-3 dager, men hos meg kom sårene tilbake pga sopp, men da uten stafylokokkene.. Jeg ammet også som vanlig, og pga samtidig sopp bytta jeg ammeinnlegg hver gang, og kokte de (husk også bh)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble innlagt her i Tyskland og fikk noe som her heter Stafylex. Intravenøst (forferdelig drittamedisin, au!). Men fem dager senere hadde jeg gått fra brennende, blødende, røde harde bryst til myke bløte og ikke mer problem-bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som de andre har sagt må du gå på diclosil. Andre penicilin tar iikke knekken på de gule staf.Gikk på 4 kurer med forrige barn, er nå igang med kur nr 2 med mitt andre barn. Du bør skifte innlegg ofte, koke ullineggene i gryte i 8 - 10 min. Jeg har også fått sopp, noe som er lett å få når man bruker antibiotika. Mitt ene sår påbrystvorten er grodd, det andre vil ikke helt enda. Men det skyldes nok soppen, sukk. Går på medisin for det og. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...