Gå til innhold

Min fødselshistorie...


Mathoka

Anbefalte innlegg

13 dager over terminen fikk jeg endelig et tegn på at fødselen var i gang. Jeg var veldig glad da jeg oppdaget tegningsblødningen på morgenen den 19. April. Da skulle jeg egentlig på overtidskontroll på sykehuset dagen etter, men fikk komme på kontroll et par timer senere i stedet. På sykehuset tok de ctg, ultralyd og g.u. Alt så bra ut, men jeg hadde litt lite fostervann. Da hadde jeg ca to cm åpning og begynnende modning. Jordmor tøyde litt i åpningen, noe som gjorde fryktelig vondt! Da jeg kom hjem fra sykehuset hadde jeg mensturasjonssmerter som kom og gikk, men ingen tegn på regelmessighet. Kl 20 på kvelden gikk jeg tur i en halvtime, da hadde jeg ingen smerter. Kl 21.30 begynte jeg å ta tiden på smertene jeg hadde fått nederst i magen, og disse var da regelmessige på 4-5 min mellomrom over en time. Da ringte jeg sykehuset og fikk komme inn. Kl 23.15 kom vi inn og jeg ble undersøkt av jordmor og tok ny ctg. Det var bare små forandringer fra tidligere på dagen, så hun foreslo at vi enten dro hjem og fikk en god natts søvn, eller at jeg ble igjen og sov på sykehuset.

 

En halv time senere tok riene seg opp og jeg hadde fryktelig vondt! Jeg skalv og skalv. Klarte ikke slappe av. Jordmor sa da at vi heller satte klyster med en gang og gikk over til føden. Etter dette var riene veldig vonde, og de kom veldig tett, slik at jeg bare fikk korte pauser. Jeg ble kjempe sliten og var veldig lei meg. Sa ofte at jeg ikke orket mer. Jeg skulle prøve lystgass, men de fikk ikke dette til å fungere. Etterpå fikk jeg epidural. Det var veldig vondt å sette, og fjernet bare smertene på den ene siden av kroppen, så jeg hadde fremdeles veldig vondt. Ca kl 02 begynte jeg med pressrier. Jeg fikk ikke lov å presse ennå, fordi babyen ikke lå langt nok nede. Etter ca en halv time med pressrier fikk jeg lov å begynne å presse ordentlig, og da jeg kjente at babyen var på vei ut og jordmoren sa: ”Kom igjen. Press litt til nå”, så fikk jeg nye krefter og fikk presset babyen ut. Kl 02.48 kom Markus ut, en nydelig liten gutt på 3915 gram og 52 cm lang. Hodet var 35 cm i omkrets.Han var grønn da han kom ut pga mekonium i fostervannet, så jordmor og den stolte, nybakte pappaen gikk rask ut med babyen for å suge opp vann fra lungene og vaske han litt. Mens de var borte lå jeg og presset ut morkaken og ble sydd 6 sting. De kom tilbake ca 20 min senere, og han ble lagt til puppen for å bli kjent med mamma`n sin. Jeg var fullt oppegående ca to timer etter fødselen og gikk selv inn i dusjen og over til barselen, der jeg lå på tre manns rom. Dro hjem på søndag kveld, og nå, på mandag, koser vi oss med den lille gutten som skal ha mat nesten hele tiden :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...