Gå til innhold

Brettebleier og lekkasje


quat

Anbefalte innlegg

Til vår sønn på nå (i dag) tre måneder bruker vi flanell brettebleier fra Imse Vimse med ullbukser utenpå. Vi har fra første start hatt problemer med at bæsjen lekker ut i ullbuksene. (I begynnelsen, da gutten var tynnere og bleiebuksen strengt tatt litt for stor rant det som regel ut i klærne også.) Og han bæsjer mye. Gjerne etter hvert måltid. Så det blir ganske mye vasking av klær og ullbukser.

 

Vi bruker det jeg antar er den vanligste brettemåten - den hvor det blir en trekant med en åttedobbel pølse i midten. Vi forsøker selvfølgelig å få bleien til å sitte godt rundt lår, men klarer det ikke. Er den stram når bena er strake, blir det gjerne en stor glippe når beina trekkes opp. Det lekker ofte også opp på ryggen, f.eks. når vi holder ham med hånd under rompa (type rapestilling).

 

Har søkt en del på nettet etter erfaringer rundt dette, men har snodig nok ikke funnet noen som forteller om samme problem. Så mistenker at vi gjør en eller annen kardinalfeil...! Kan kanskje begynne med begynnelsen: Hvordan skal en brettebleie egentlig settes på?

 

Har nå kjøpt inn et par stykker av diverse formsydde bleier (Popolino fra Nøstebarn har strikk rundt lår og midje og har holdt bra på bæsjen de få gangene vi har rukket å teste. Har også bestilt snap diaper, formsydd flanell og formsydd frotté fra Imse Vimse for å prøve hvordan disse holder.

 

Men før vi gir opp de billige, fleksible, myke, hurtigtørkende og ellers knallfine brettebleiene, lurer jeg på om det er noen som har noen rå tips mot lekkende bæsj.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi bruker gasbleier frå nøstebarn, og gas sug nok til seg noko meir væske enn flanell, men eg kjenner til problemet med å få bleia til å sitje godt rundt låra. Bretter på same måten som deg, men i tillegg legg eg inn ein liten ekstra brett langs låret før eg bretta bleia over magen hans. Vanskeleg å forklare! Men eg har kanskje opplevd lekkasje ein eller to gongar, så det ser jo ut til å hjelpe. Men korleis forklare korleis eg gjer det...Du får berre prøve deg fram, rett og slett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du skriver at du har ullbukser utenpå brettebleien. Vi bruker brillebukser utenpå brettebleien og så ullbukse ytterst, har hatt etpar-tre lekkasjer på 10 mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ... jeg kjøper kanskje noen gasbleier og prøver. Ser ikek bort fra at gasbleier også kan oppføre seg litt mer føyelig. Og kanskje kan det ha noe med størrelsen å gjøre. Vi får prøve oss videre fram.

 

Skrev det ikke i sted, men vi har prøvd diverse "tilpasningsbretter" når vi setter på bleiene, men har ikke helt fått det til likevel, i hvertfall ikke hver gang :-/. Har prøvd den bretten langs låret som jeg du beskriver, og dessuten å legge denne kanten glatt langs låret og i stedet vri øverste del av flappen som kommer fra ryggen. (Oj, så dårlig forklart, men ekstra brett oppe eller nede er vel hovedpoenget.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullbuksene vi bruker er Bumpy fra ImseVimse - det er ikke meningen at man skal trenge brillebukser i tillegg. (Har ringt Imse Vimse og spurt og de hadde ikke noen tips egentlig, annet enn å bruke en mindre størrelse ullbukse da vi brukte en som nok var for stor.) Har dog prøvd brillebukser som ekstraforsikring, og det har til dels virket. Så det er nok en løsning - bare så mye mikkemekk med et ekstra lag synes late oss (og siden det er meningen at brettebleier + Bumpy ullbukse skal fungere sammen mistenker jeg fortsatt at vi gjør noe galt). Eller muligens er det bare sånn at vi må prøve flere bleietyper. Blir mye research, det er litt gøy, men hadde vært kulere hvis det hadde funket fra starten av. Flere tips eller erfaringer mottas med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte det med brettingen rundt låret, og der har vel trikset mitt vært, og ikke lage rullen i midten for smal. min gutt er så stor så jeg husker ikke helt hvor små sånne små er, men lag bretteremsen i midten så bred at den dekker mellom bena.

 

også det der brettetrikkset med en "folding" eller brett til på fremsiden av låret, så bleien går så høyt opp at benet kan beveges fra strak til bøyd uten at bleien forskyves...

 

og så har jeg alltid brukt brille bukser utenpå brettebleiene

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...