Gå til innhold

Trenger råd om bilsete:) :)


Thea

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd/tips om bilsete.

Vi skal ha barn i juni og skal få låne et nett av svigerinna mi - som vi får levert etter fødselen. Hun anbefalte oss å ha et babysete i tilegg.

 

Har hørt at barna vokser veldig fort ut av babysetene. Er det lurere å kjøpe et som varer fra nyfødt til ca tre år?

Hva er praktisk: sete med håndtak-er det et must? Sete med base så en slipper å feste setet med belte hver gang en skal ta det ut? Eller er det fort gjort å feste/løsne setet?

Seter er jo dyre. Noen som vet om et godt kjøp? (Har ikke så veldig lyst til å kjøpe brukt).

 

Tar imot alle tips og råd med TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt acta graco med base som vi brukte det første året! Utrolig praktidk og veldig sikkert og greit!

Anbefales! Kjøpte nytt acta graco cosmic da han vokste ut av baby setet!

Vi er veldig fornøyde, og alle venninnene mine har også de samme setet med base. Koster 1299 i sverige..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nett: vet at de "gamle" nettene er omdiskutert i forhold til at barnet "slenger" rundt nede i bagen ved kollisjon siden det ikke er festet med seler. Det finnes jo også baljer.

 

Bilstol: Har kjøpt Acta Graco, for nyfødt med base og trille. Kjøpte i Sverige (Svinesund, Baby Shop, Happyland), betalte ca 1700,- for alle tre delene (sv.kr. 700+700+500) I Norge koster samme pakke ca 3000,-!!! (1900 for stol m/base, 1000 for trille).

 

Base er kjekt, lett å løsne setet, du kan også feste setet i bil uten basen hvis du f.eks bytter bil, er på reise... Håntak er et must. Trillen vi han kjøpt til kan du fest seter oppå når du er i butikken eller på reise. Kjempe lett å legge sammen og kan brukes leeenge. (6 åringen vår prøvde å sitte i den og det gikk!).

Ville ikke kjøpt setet for stort da det er viktig at babyen ligger mest mulig rett. Denne stolen har ilegg i ryggen for at babyen ikke skal sitte. Den holder iallefall det første året. Noen butikker har pakkepris ved kjøp av babysete og neste størrelse. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal leie bilsete fra If vi. Da får vi tilsendt et like før termin, etterhvert som babyen vokser får vi tilsendt nytt for neste aldersgruppe osv.

Tror det er kr. 28,- pr. måned vi betaler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i hvertfall IKKE kjøpe bilsete som spenner over for stor alder, det går nemlig på bekostning av sikkerheten og kvaliteten på setet..! Kjøp de som går fra 0-13 kg, f.eks. Maxi Cosi Cabrio eller Britax Babysafe Plus, disse to har gjort det best i test..! I forhold til Graco-setet som har base så er disse mindre, tryggere, lettere og jeg synes absolutt at kvaliteten og sikkerheten er viktigere enn at setet er enkelt å ta ut og inn av bilen. Dessuten er det ikke vanskelig å sette inn de andre setene, tar toppen 3 min..! Det håndtaket på babysetene er ikke bare til å bære men også til støtte ved en kollisjon, så ja, det er et must:-)

 

Maxi Cosi er på salg på Babyshop til kr 999,- nå, et veldig godt kjøp! Ellers er det billig over svenskegrensen hvis du har muligheten eller om du kjenner noen i utlandet er dette også billig.

 

Totalt trenger du 2-3 seter til barnet ditt, et babysete (0-13 kg som varer til barnet er ca 1 år), et barnesete (fra 1 til 3-4 år) og evt. et juniorsete (fra 3-4 til 6-7 år)... Så det er ikke sååå dyrt altså..!

 

Uansett - bruk bilsete, ikke nett, nett er ikke godkjent bilsikring i noen andre land enn Norge pga det ikke er trygt nok, så ville absolutt brukt bilsete og heller hatt nettet som kriseløsning på lange turer e.l...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen i butikken anbefalte ikke meg å kjøpe ett som var fra 0-3 år, pga de ble bratte i ryggen og var ikke gode for barnet.

 

Hun anbefalte meg egentlig ikke graco med base heller (tror det var graco) pga bratt rygg, hun anbefalte meg å vente på det Izi sleep setet som skal komme i butikkene når som helst nå. Spør i en baby-butikk, de kan hjelpe deg kjempemye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Det var jeg som skrev innlegget.

Takket være dere har vi nå bestemt oss. Det blir MaxiCosi Cabrio - den som er på tilbud på Babyshop. Vi bor i Kristiansand så derfor blir det litt langt å reise til Sverige å handle, men ellers var det litt fristende med det graco settet.

Har vurdert å leie også, burde kanskje sjekka det litt nærmere. Men antar at en da må ha forsikringene samlet på et sted.

Vi kjøpte vogn allerede i januar og da tenkte vi ikke på å kombinere m bilstol...

Det morsomme var at da vi i kveld spurte et vennepar i Oslo om de ville gå innom Babyshop å kjøpe setet for oss (den butikken finnes ikke her), sa de at de kunne de gjerne - for de skulle nemlig ha et selv og. På den måten fikk vi vite at de og skal ha baby i nov/desember. Koselig!

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...