Gå til innhold

kan dette være refluks?? Legen har ikke nevnt det med ett ord!!


Cathrine Ø

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 2 år og 9 mnd. Jeg mistenker at han kan ha betennelse i spiserøret eller refluks (er disse to tingene det samme?)

Vi valfarter til lege ukentlig, men de gjør absolutt ingenting. De tar crp kanskje og måler febern....Han har symptomer som f.eks at han kaster opp helt uten årsak som vi kjenner til. Det plutselig bare skjer. Han kan kaste opp flere ganger i uka (flere ganger pr natt) men det kan også kanskje gå noen dager imellom. Like før han kaster opp kan han si at han har litt vondt i magen. Men om natten bare kommer det opp.

Han virker ikke veldig syk verken før eller etter. Han pleide å være matglad før men nå er hvert måltid en kamp. Han vil ha svært lite. Jeg prøver så godt jeg kan å være kreativ slik at han skal ville spise men jeg orker ikke true i han mat. Innimellom kan han spise godt for så å falle tilbake til gammelt mønster med "nei vil ikke ha"

han er sutrete og slitsom å ha med å gjøre...når jeg sier det til legene sier de bare at sånn pleier 2-3 åringer å være...men jeg føler at han ikke egentlig "er" sånn. han ser alltid uforskammet fin ut når vi er hos legen. Nå har de tatt en del blodprøver for å finne ut om han har cøliaki, eller matintoleranse etc men jeg har ikke hørt legene nevnet ordet refluks en eneste gang.....når jeg har søkt på nettet om disse symptomene har jeg funnet ut at det er noe som heter refluks!!!

Han har riktignok ikke hatt veldig mye gulping som baby. Men siden før han fylte 2 år har vi holdt på med dette oppkaste. Jeg er så sliten...føler at jeg må jobbe meg gjennom helsevesenet alene. Ingen gidder å ta tak i ting og jeg må selv be de ta de prøvene de har tatt.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to barn med reflux og har lest mye om det. Begge barne hadde store problemer som baby. Første barn ble bra i 13 mnd alderen, men refluksen blusset opp hver gang han ble syk i 2-3 år etterpå. Andre barn er 8 1/2 mnd nå. Hun plages enda av reflux.

 

Det du beskriver høres ut som reflux med spiserørsbetennelse. Hadde jeg vært deg ville jeg krevd 24t ph-måling og prøveperiode med Losec Mups og evt gastroskopi. Babyen min ble mye bedre etter at hun startet med Losec.

 

Du kan søke etter informasjon om Gastro-oesophageal reflux og children/infants. Det finnes mange bra nettsider om dette nå. Det gjorde det ikke for 7 år siden.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som omtrent slik vi hadde det... Jenta mi kastet opp nærmest daglig, vekten stagnerte en lang periode før den begynte å gå ned, hun spiste mindre og mindre og sluttet til slutt helt å spise og gråt og sutret hele tiden. Var mye våken om natta, og hadde flere timer lange gråteanfall hvor hun var helt utrøstelig. Vi var også hos lege og helsestasjon hver uke i flere måneder. Fikk til slutt henvisning til barnelege, men det var lang ventetid... Jenta mi ble til slutt lagt inn på sykehuset fordi hun hadde gått så mye ned i vekt. Barnelegene hadde ingen tro på at det var refluks, men tok likevel en ph-måling - og det var refluks! Hun fikk Losec 10 mg, og ble mye bedre: økte i vekt, spiste normalt, sov om natta, gråt ikke så mye osv. Jenta mi har hatt to perioder med Losec, men får nå ikke mer medisiner pga bivirkninger. Vi fikk da råd av legen om å prøve fullstendig melkefri diett - dvs. du utelukker alt som inneholder melk (melk, smør, ost, is, yoghurt osv, men også alle ingredienser som skjuler melk, som det er mye av i ferdigmat, f.eks. kasein, myse, valle, tørrmelkspulver osv.) Jenta vår har blitt så å si bra med melkefri diett (hun får nå melkeerstatning på blå resept). Refluksen ble med andre ord forårsaket av melkeallergi (og denne allergien er en spesiell type allergisk reaksjon i magesekken som ikke påvises ved vanlig allergitest i følge legen). Grunnen til at jeg forteller dette såpass detaljert, er at jenta mi heller ikke gulpet som baby mens hun fikk morsmelk. Tror ikke hun gulpet mer enn kanskje 10 ganger i løpet av hele spebarnstiden, brukte faktisk ikke gulpekluter. Problemene med oppkast startet for oss noen måneder etter at hun begynte å få melk og melkeprodukter, men det tok flere måneder før refluks ble konstatert. Dersom du ikke får med legene på å teste for refluks/ventetiden er lang, kan du jo eksperimentere med melkefri diett, for jenta mi tok det mindre enn en uke før vi merket forskjell, og nå etter ca 2 mnd uten melk, er hun omtrent som andre barn. Deilig! Det er imidlertid viktig å være klar over at små barn ikke bør gå på melkefri diett uten å få melkeerstatning, så dersom du finner ut at melkefri diett bedrer plagene, må du få barnelegen til å skrive resept på melkeerstatning og søke om godkjenning for dette hos trygdekontoret.

 

Jeg synes absolutt at gutten deres burde utredes i forhold til refluks! Be om henvisning til ph-måling! - Og et tips, begynn å følge med på vekta hans, gå på helsestasjonen og vei han regelmessig, slik at dere faktisk kan se om han øker i vekt eller har stagnert eller går ned.

 

Lykke til! - Forøvrig, ikke gi deg, selv om det er slitsomt å være hos leger hver uke! For oss nyttet det til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...