Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med noen spørsmål??


miemor

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Fant nettopp ut for en uke sien at jeg er gravid i uke 9.

(noe som har vært etterlengtet)

Har vært hos lege å tatt blodprøver å slikt,men tok ingen underlivsundersøkelse.Når gjorde dere det første gang?Har fått time igjen 11.05

Legen sa til meg at jeg måtte ha jevnlig kontakt med både jordmor å helsesenter.

Lurer på når dere først tok kontakt med jordmor og hva en gjør første gang!

 

Håper dere kan hjelpe meg med noen svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulere så masse med graviditeten!! :)

Jeg var hoslegen på tirsdag (fant ut for en uke siden at jeg er gravid)

Da tok legen urin og blodprøve. Gu med celleprøve og bakteriprøve. + at han kjente etter om livmoren hadde blitt større. Så lyttet han etter forsterlyd (men det var for tidlig).

Jeg har fått ny legetime 05.05, og jordmortime 09.05

Vet ikke om dette er akkurat sånn det pleier å være,men sånn er det i allefall for meg da.... :)

Masse lykke til!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg fikk legetime når jeg var 5 + 1. Så en oppfølgingstime når jeg var 8 uker på vei. Jeg skal til jordmor i uke 12. Skal deretter til jormor og lege annenhver gang, med 4 ukers mellomrom tror jeg. Det er veldig forskjellig fra lege til lege når man får time til første kontroll. På min første kontroll sjekket han urine, tok blodprøver og gynekologisk undersøkele, samt celleprøve siden det var 1,5 år siden jeg hadde tatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist veldig ulik praksis rundt dette. Sist jeg var gravid kom jeg ikke til kontroll før i uke 12 - legen ville ikke ta meg før det ned mindre noe var "galt". På denne kontrollen tok de boldprøve, urinprøve etc samt en underlivsundersøkelse for å kjenne på livmoren hvor lang jeg var. Jeg byttet lege etter det og på det nye legesenter var det jordmor så jeg gikk annenhver gang hos lege og annehver gang hos jordmor. Men ring helsestasjonen din, dersom du er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alle prøvene når jeg var ca 8 uker på vei... Men JM sa at nå trengte dem ikke ta underlivsundersøkelse i det hele tatt, så lenge man har hatt fast partner & går jevnlig til kontroll hos gynekolog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min kjente på livmoren, men tok ikke celleprøve- han sa han pleide å gjøre det etter fødselen i stedet fordi det var en liten sjanse for at det kom litt blod, noe mange gravide ble redd for. I tillegg var det lite man kunne gjøre hvis de fant noe uregelmessig under graviditet, og derfor var det like greit å vente.

 

Ellers tok jeg blodprøver og fylte ut helsekortet.

 

Var der rundt 9 uker. Skal neste gang ca 15 uker tror jeg. Tror det er nye regler som gjør at minimumsantall kontroller har gått ned, men variasjonen nok har blitt større mellom ulike gravide og ulike leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok ikke underlivsundersøkelse... legen sa at det ikke lenger var vanlig prosedyre, og at han ikke kom til å gjør det før på 6 ukers kontrollen etter fødsel!

 

Jeg hadde første time hos jordmor i uke 24.. det var visst vanlig å begynner der så sent!?! Men det varierer nok i fra plass til plass...! :)

 

Hos jordmor så leverte jeg urinprøve, veide meg, sjekket blodtrykk og så lyttet hun på babyen... Akkurat det samme som på en kontroll hos legen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...