Gå til innhold

Redd for å få overvektige barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært "litt over normalen", ikke mye, men akkurat nok til å få et lavt selvbilde hele livet... Jeg er nå 21 år, og samboer med en herlig gutt som også er litt over normalen. Han var større før, men går bare nedover. Har tatt av seg nesten 20 kg siden han traff meg, og jeg har bare gått opp!! Skikkelig frustrerende! Vi spiser jo akkurat det samme! Jeg er også redd for å få barn som skal oppleve det samme som meg, å ligge litt over de andre. Ble mye ertet pga dette, enda det ikke var mange kiloene. Er det stor sjans for at barna skal arve mors og fars lille overvekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også godt over normalen og har også store foreldre. Har 2 barn fra før på 8 og 5 og venter nå 3. mann. Var redd for dette jeg også, men har funnet ut at det er lettere å styre andre enn seg selv. Har vært veldig bevisst på å gi de sunn mat i riktige mengder, en godteri dag i uka osv. Passer på å få de inn på aktiviteter som gir trim osv. Så selv om jeg ikke klarer å få kroppen min sunn og slank skal jeg prøve å overføre sunne verdier til barna mine. Det virker foreløbig i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjansen er egentlig ganske stor.

Men det betyr ikke at det vill skje.

Jeg er selv god og rund, å jeg vill ikke at mitt barn skal bli det samme.

 

tror det er viktigste er at du har sunde matvaner i huset.

hvis du har det, er du allerede langt på vei.

 

jeg har gått igjennom min barndom, for å finne ut "hvor det gikk galt".

fant ut at mine foreldre hadde mat orgier,usunt mat,jojo slankere osv.

Så jeg tror at overvekt har noe med arv og miljø å gjøre.

Har derfor blitt mer oppmerksom på min unge.

 

Jeg kommenterer ikke min datter når hun spiser, det vill si, jeg sier ikke at hun skal spise mer, tenkt på de stakkars barn i afrika, osv.

Jeg mener at barn spiser til de er mette,så stopper de.

å noen dager spiser de mer,andre ganger mindre.

Å jeg syns ikke foreldre skal blande seg i det,¨å ødelegge den fine balansen.

 

og det siste er vel å prøve å være mer aktiv,som en familie.

at man er mer ute å beveger seg,leker, oppdager ting. osv.

 

men jeg håper min datter heller ikke blir overvektig, men jeg er bevist på at det kan bli et problem hvis jeg ikke passer på.

men jeg skal ALDRI la mitt barn se at jeg slanker meg,eller at jeg kommenterer hva som er usunt og sunt.

 

vi har selvfølgelig 1 dag hvor hun får litt søtsaker.

å hvis det er påske,jul osv, så får hun litt ekstra.er ikke helt hysterisk.

 

 

men men..

 

jeg ønsker deg i allefall lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg tror (men jeg har ikke barn) er at man må passe seg for å bruke mat som medisin.

Mitt eget problem er trøstespising og hvis barna lærer at lei seg = mat hjelper, tror jeg man får et problem.

 

Ellers er det viktig å venne barnet til masse ulike grønnsaker og mattyper allerede som liten, en jeg passet i nesten to år er vant til indisk, japansk, kinesisk osv mat (foreldrene er tyske) og sjokolade/snop/boller får man av og til men kun hvis man først spiser middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...