Gå til innhold

Våkner 1-2 ggr hver natt - 13 måneders jente


Gjest poda

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ei jente på 13 mndr som alltid våkner 1-2 ganger hver natt med smågråt, hvor jeg må gå og gi henne smukken. Sovner igjen med en gang. Vet ikke om det er noe som plager henne - tror ikke det.

 

Hun er lett å legge om kvelden (rundt 19.00) og hun sover en dupp på dagtid - stort sett 2 timer fra 11-13. Har hatt faste leggerutiner fra hun var født, så det er ikke noe problem.

 

Hun er ellers veldig avhengig av smukken sin på dagtid.

 

Tror vi har kommet inn i et dårlig mønster siden dette med nattevåkning har pågått så lenge jeg kan huske. Noen som har et tips om hvordan man kan snu dette mønsteret? Leste noe om at man må lære henne å sovne igjen selv når hun våkner om natten (uten smukken), men hvordan får man til det da?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har the no-cry sleep solution boka, og har gjennomført det som står i den ang avvenning med å være avhenging av å sovne med puppen i munnen. Det er samme metode en skal bruke for avvenning med tutt (ifølge boka). Jeg har ikke prøvd den på tutt, for hun bruker ikke tutt når hun sover.. men jeg kan prøve å forklare hva som står i boka ang dette, (den er på engelsk så jeg kan ikke oversette direkte):

Når babyen våkner og leter etter tutten, så gi henne tutten, men isteden for å la henne ha den og gå å legge deg igjen, så skal du la henne sutte på den noen minutter til suttingen avtar/roer seg og hun begynner å virke søvnig.. Da skal du forsiktig fjerne tutten(stikk en finger inn for å få henne til å slippe). Ofte, til å begynne med, så vil hun protestetere, prøv da å holde munnen lukket ved å holde en finger forsiktig under haken, samtidig som du prøver å roe henne ved feks stryke henne på kinnet...Hvis hun alikevel ikke vil roe seg, så gir du tutten igjen, og gjentar samme opplegget helt til hun sovner...

Du må nok regne med å få litt mindre søvn noen netter, men dette skal fungere..Og hun sovner av seg selv uten tutten de gangene hun våkner om natten..

 

Jeg har som nevnt brukt denne metoden ved puppen og hun sovner fint og sover hele natten nå uten å våkne/vekke oss. Hun er 7,5 mnd.. Men metoden skal virke på eldre barn også..(fra 4 mnd opp til 2 år)

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant svar. Sikkert verdt å forsøke.

Skal jammen gjøre en liten innsats og se om det går.

 

:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...