Gå til innhold

Gravid, hva nå?


Leola

Anbefalte innlegg

Husker så lite fra sist jeg var gravid. Er det noen spesiellt ting jeg bør huske på? Vet jeg skal ta Folat, men kommer på noe mer. Når er det vanlig med første svangerskapskontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hvertfall hørt at det er vanlig med 1.gangs kontroll mellom uke 8 - uke 10. Selv var jeg i uke 8. Etter det er du ikke til flere undersøkelser før du har vært på ultralyd, og da er det som regel hos jordmor. Men deretter blir det litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med første svangerskapskontroll i uke 12 eller etter. ingen vits å gå før sier legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er selv rundt uke 8 og husker fra forrige svangerskap at all mat bør være kokt eller stekt. Dvs unngå feks røkt mat, spekemat osv. Frukt/grønnsaker bør skrelles. Kaffe bør reduseres til et minimum (maks 3 kopper pr dag).

 

På mitt legekontor, er det vanlig med med første kontroll i uke 8-10. Jeg leste et eller annet sted at det var viktig med første kontroll innen 12. uke, men jeg husker ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første kontrollen jeg hadde var 12 uker. Etter det var jeg på kontroller hver mnd, en mnd hod JM og mnd etter hos lege og så JM igjen... helt til 3 uker før fødsel..(den siste ordinære kontollen rakk jeg aldri..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...