Gå til innhold

3 åringen min vil IKKE bærsje på potte eller WC


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han går uten bleie på dagtid, og sier fra når han vil tisse på toalettet.Bruker kun bleie når han er ute og leker, men da tisser han gjerne i bleien dersom han er lenge ute. Siden det går så greit med tissingen, og han er tydelig klar over når han vil bæsje (gjemmer seg bort og gjør det i fred og ro i underbuksen..) tenkte vi at han sikkert ville gå på toalettet om vi hjalp han å huske på dette. Men det går absolutt ikke greit. Han vil IKKE bæsje på toalettet. Det er hyl og skrik, og full nekt. Han holder seg da heller til han kommer i barnehagen neste dag, så kan han bæsje ute i fred og ro. Vi vil jo ikke tvinge ham til å bærsje på toalettet, men det er jo frustrerende når han ikke har noe imot toalettet når det gjelder å tisse der.. Noen med gode råd til hvordan vi kan få han til å bruke toalettet også til å bærsje? Eller er det umulig, og eneste løsning å ta tiden til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange forsøker å overtale barna til å bæsje på do ved å gi de en belønning i form av et klistremerke eller et sukkertøy eller en sjokoladebit. Personlig er jeg i mot belønning for noe så naturlig som å gå på do. Jeg syns dere skal si at han kan få på seg bleie når han må bæsje, at han skal komme å si i fra til dere når han må slik at dere kan ta på han bleien. Etterpå bare tar dere av bleien igjen og lar han gå uten. Vel, bortsett fra i de situasjonene dere føler det tryggest at han går med bleie da, som når han er ute å leker osv. Gjør dere det på denne måten, vil dere jo få muligheten til å forsøke å påvirke han når han må bæsje ved å spørre om han ikke heller vil prøve å gjøre det på do eller potte i stedenfor i bleia? Da må han ta et standpunkt hver gang, og det vil gjøre at han kommer til å tenke mer og mer over dette med å også bæsje på do. Men sier han at han vil ha bleie på seg for å bæsje, så lar dere han få det uten noe mer diskusjon. Jeg vet det er irriterende å måtte skifte bæsjebleier eller truser når dere jo vet at han er bevist når han bæsjer og at han trolig har kontroll på avføringen, men det er desverre slik at en del barn trenger lengre tid før de føler seg komfortable med å bæsje på do, og den tiden må vi desverre bare gi dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en liten potte-krok til han, der han i fred og ro får gjøre sitt? Det kan være lurt å legge noe i bunnen av toalettskåla så det ikke spruter opp i rumpa når han bæsjer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...