Gå til innhold

kynnere midt i uke 15?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har ikke hatt det tidligere. synes det er vldig tidlig jeg. har kjent 8-10 siden jeg stod opp kl 10.. merkelig. ikke skikkelig vondt, men ubehagelig. redd for at noe er galt jeg. har mista to gutter før, en i uke 16 og en i uke 19..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk kynnere i uke 14... har det så og si hele tiden hele døgnet!! Er sikkert ikke noe farlig, men hvis du uroer deg veldig så synes jeg du burde kontakte lege!! I og med at du har mistet før så seint...!!

 

Lykke til! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt masse kynnere helt tidlig i svagngerskapet to ganger. Nå venter jeg nummer tre og begynte med litt slitsomme kynnere i uke13-14. Ved de forrige svangerskapene fødte jeg 12 og 9 dager over tiden, så kynnerne hadde ingenting å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra babyverden.... Det er altså mulig å kjenne det tidligere, spesielt hvis du har født før...

 

 

Kynnere

Av jordmor Monica Moland

 

Kynnere/ Braxton hicks sammentrekninger/ falske rier.

 

Når du strammer en muskel blir den hard. Akkurat slik er det med livmormuskelen også. Den "trener seg," forbereder seg på jobben den skal gjøre. Det spesielle med denne muskelen er at den ikke står under viljens kontroll. Med andre ord kan ikke du bestemme at den skal trekke seg sammen. Like lite som du kan be den holde opp med sammentrekningene.

 

Hvis du plutselig kjenner at "magen din blir hard", at stramningene starter øverst og kjennes best der, men slipper fort taket og er smertefrie, er det en Braxton hicks sammentrekkning eller en falsk rie du har hatt. De kan starte når som helst i svangerskapet eller utebli fullstendig. Dette er individuelt, og like normalt.

 

Vanligvis starter de rundt 20. uke. De fleste sammentrekninger varer ca. 30 sekunder, men kan vare lenger. Har du født før kan du merke sammentrekninger tidligere enn uke 20. Noen opplever kynnere som ubehag.

 

Det er forskjell på kynnere (falske rier) og ekte rier, men det er ikke alltid like lett å avgjøre hva som er hva. Vær derfor alltid obs. Har du født for tidlig og du er usikker på om det er kynnere eller rier du har, så ta kontakt med jordmor, lege eller fødeavdelingen.

 

De sammentrekningene du derimot kan få mot slutten av svangerskapet skal du hilse velkommen. De kan være med på å modne livmorhalsen; gjøre den kortere og mykere. En moden livmorhals er et godt utgangspunkt for fødsel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt det jeg også. Helt siden uke 14. Kynnere kjennes bedre til større livmoren blir og de er ubehagelige. Det er helt normalt å ha kynnere, det er livmoren som trener til fødsel. Men er kynnerene vonde eller svært hyppige, bør du ta kontakt med legen din for å vurdere om du trenger en sm. Kanskje du er stresset? Da kan det hjelpe å ta det med ro. Kjenner at jeg får masse kynnere etter slitsomme dager på jobb og så full fart etter jobb til jeg får lagt treåringen. Det er kroppens som sier fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere kan være ganske ubehagelig, men ikke farlig. Der du bør være litt obs på er at mye kynnere kan (merk, kan) føre til for tidlig fødsel. Ikke så tidlig som nå sannsynligvis. Jeg hadde mye kynnere sist jeg var gravid, og måtte til slutt sykemelde meg fra jobben. Allikevel prøvde gutten min å bli født 1 1/2 mnd før tida. Legene sa at kynnerne hadde blitt så steke at de gikk over i rier. De klarte å stoppe det, men jeg måtte ta det veldig rolig etterpå.

Sier ikke dette for å skremme deg, men det er greit å være obs på ting som kan hende, så prøv å ta det litt med ro i tida framover. Dette er ikke noe som gjelder alle med kynnere, men...

Snakk med lege/jordmor og hør hva de synes du bør gjøre. Dersom du er i full jobb kan det lønne seg å trappe ned litt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...