Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på hvor vanlig det er at den av partene som ikke har særkullsbarn har særeie på huset dere bor i?

Ikke det at jeg ikke unner særkullsbarna arv, men jeg synes også det er surt å måtte selge vårt felles hjem som vi har skapt sammen om han faller fra. Vi har også andre verdier så de ville jo ikke sitte igjen uten noen ting.

Er det mulig å sette opp en avtale om at det alikevell deles ved samlivsbrudd? Vet at dette isåfall blir litt på kanten, men lurer på om det i praksis lar seg gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

arve både deg og mannen din, mens han særkullsbarn kommer til å arve pappaen og biomor. De vil da uansett ikke sitte igjen med så mye mer arv enn dine barn, med mindre biomor er millionær. Dessuten kan man aldri arve seg lykkelig, om du forstår hva jeg mener.

Dersom kjernen på problemet ligger i at du må kjøpe hans barn ut av huset om mannen din dør, ville jeg heller tatt opp en god forsikring. Ja, det er kanskje dyrt, men jeg mener at dere gjør en stor urett mot barna (og mannen din) om dere bare sørger for å sikre deg og dine barn. Om dere har mye verdier ellers, blir det vel kanskje uansett ikke noe problem å kjøpe barna ut av huset.

Skrevet

Kan jo bare si hvordan vi skal gjøre det. Vi skal gjøre det slik at jeg har særeie på leiligheten vå om sambo dør,og da får ikke stebarnet noe. Men stebarnet får jo selvfølgelig sin del av livsforsikring. Men om vi går fra hverandre deler vi alt i to som reglene om vi var gift. Grunnen til at jeg skal ha særeie på leiligheten er jo at det er vi to,jeg og sambo som eier og har bygget oss opp. Vanskelig å forklare føler jeg. Men det er fordi vi ikke synes det er riktig at jeg må betale ut stebarnet om noe skulle skje. Men som sagt,annet av forsikring og formue blir jo likte for begge barna,vårt og hans.

Skrevet

Hmm.... vil det si at livsforsikringen til din mann også vil gå til stebarnet ditt?

Min mann har en livsforsikring som kun vil gå til meg siden det er mitt navn som står på den og vi er gift

Skrevet

Ja forsikringen går 50 % til meg,25% til barnet vårt og 25% til barnet hans.Syns ikke at det er rettferdig at stebarnet ikke skal få noe som helst liksom. Men det arver jo fullt fra sin mor. Så da blir det jo likt for begge barna.

Skrevet

Hans særkullsbarn har jo ikke krav på arv fra deg som stemor. De arver jo sin mor.

Vi eier huset sammen og hvis han da skulle dø så arver hans 2 særkullsbarn og vårt fellesbarn 1/3 hver av hans del av huset .

Vi hadde også livsforsikring tidligere som jeg tegnet på han og da hadde jeg fått 2,5 millioner hvis han døde slik at jeg kunne betalt særkulsbarn ut av huset årt og bod her videre sammen med vårt felles barn. Forsikringen kostet 600 kr i mnd så det var veldig dyrt syns vi så vi har sluttet med den og han skal skrive testamente istedenfor slik at alle parter er sikret en god fremtid hvis han skulle dø.

Skrevet

Men har man anledning til gjennom testamente å gi gjenlevende part anledning til å bli boende? Det tror jeg ikke. Særkullsbarn har krav på skifte uansett, testamente eller ikke.....

Skrevet

Det eneste et testamente kan gjøre er å sikre ektefellen ikke bare 1/4 av arven, men 2/4. Ungene skal ha arven uansett om testamente er skrevet. Det eneste som sikrer at man kan beholde huset er om man har råd til å kjøpe arvingene ut,-derfor: Forsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...