Gå til innhold

Rettigheter ved flytting tilbake til Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet dette under "Foreldre i utlandet" også og håper på svar.

Vi vurderer å flytte til Norge. Er i begynnelsesfasen med å undersøke ting og tang og lurer på om det finnes noen her inne med erfaring anngående dette?

Jeg er norsk, min mann er fra et EU land og vår sønn har begge nasjonaliteter. Jeg ser for meg at jeg ville bli hovedforsørger i begynnelsen (kansje det første 1/2 året til et år) p.g.a. at min mann ikke snakker norsk. Tror ikke han ville få noen jobb før han snakker språket (?). Hans arbeidserfaring er fra bar/resturang/hotel - de siste årene som resturang sjef.

Har følgende spørsmål:

1. Vill han automatisk få oppholds- og arbeidstillatelse siden vi er gift og jeg er norsk?

2. Hvor lenge må man ha bod i Norge for å komme inn i systemet med de samme rettigheter som resten av nordmenn har, f.eks. arbeidsledighetstrygd? (vill jo ikke være arbeidsledig, men ser som sagt for meg at det kansje ville bli "på-tvunget" p.g.a. mangel på norskkunnskaper i begynnelsen).

3. Hvor lenge må man ha vært ansatt i en jobb for å ha krav på fødselspermisjon?

4. Om man ikke har krav på fødselspermisjon, hvor lenge må man ha bodd i Norge for å ha krav på kontantstøtten etter en eventuell fødsel?

5. Får man barnetrygd fra 1ste dag man flytter til Norge, eller må dette søkes om og tar tid?

Vet at dette er mange spørsmål. Om noen vet svaret på bare et av dem, setter jeg pris på all tilbakemeldning!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Er gift med en fra India, og har vært igjennom en del systemer når det gjelder innvandring. Skal svare på det jeg kan.

Han vil, etter hva jeg vet, ikke automatisk få oppholdstillatelse. Dere må søke om familiegjenforening. Det kan dere gjøre på ambasaden der dere bor nå. De har et underholdskrav, som går på at du som norsk må bevise at du kan forsørge den som ikke er norsk. Helt hvordan dette fungerer når dere nå bor i utlandet, vet jeg ikke. Det kan være at det er nok med at du har bekreftelse på ny jobb i Norge. Litt usikker på dette her, men dere må uansett søke. Ingen får automatisk opphold i Norge uten å gå gjennom en søknadsprosess. De skal jo f.eks. sjekke at det ikke er et proformaekteskap.

Han vil ikke få noen form for trygd de første årene. Det ville jo blitt ganske kaotisk om hvem som helst kunne komme til Norge og få trygd. Det er derfor de har et krav om at den norske i forholdet skal ha inntekt. Jeg vet ikke om retten til trygd kommer når han har fast bosettingstillatelse (tar ca 3-4 år) eller om han må bli norsk statsborger. Tviler på det siste. Når mannen min kom til Norge gikk han ut i jobb etter 2 måneder. Den første jobben var naturligvis en jobb hvor det ikke trengtes særlige språkkunnskaper, han tok småjobber som å gå med aftenposten om morgenen, vasket en barnehage osv. Gjennom disse jobbene fikk han kontakter som hjalp han med bedre jobber etterhvert som norskkunnskapene ble bedre. Mannen din må nok instille seg på å ikke være for kresen når det gjelder jobber det første året, men dersom han gjør en god innsats for å lære norsk, vil han nå et veldig godt nivå i løpet av det første året. Hva slags utdannelse han har fra før, spiller også inn. F.eks. kjenner jeg til personer med fransk morsmål som har undervist på den franske skolen i Oslo, og briter som har undervist i engelsk i den offentlige skolen. Kanskje han kan få en slik avtale? Uansett er det sikkert ikke dumt å begynne litt med norsken nå med en gang, om dere har bestemt dere for å flytte til Norge. Språket er nøkkelen for å få de gode jobbene!

De tre siste spørsmålene dine vet jeg desverre ikke noe om. Men det beste rådet er å ta kontakt med den lokale norske ambasaden. De skal kunne gi deg svar på alt du lurer på. Ring gjerne til de og avtal et møte, så de har satt av god tid til alle spørsmål. Hjemmesiden til UDI kan også gi noen svar. www.udi.no. På siden www.nyinorge.no finnes informasjon om Norge på mange forskjellige språk. Kan kanskje være nyttig for mannen din.

Og til slutt; mange blir veldig frustrerte i møtet med UDI. Det er gjerne mange krav, mange spørsmål, vanskelig å få informasjon og mye venting. Men det er bare en prosess de fleste som skal inn i Norge må igjennom. Det vil ikke bli noen problemer for dere når mannen din er fra et EU land, dere har felles barn og du er norsk. Vi fikk familiegjenforening enda han var fra Asia, jeg var student uten fast inntekt og vi var helt nygifte. Men det tok tid! Håper det går fortere med dere.

Lykke til, og velkommen til (bake til) Norge!

Skrevet

Hei; jeg har svart det under Foreldre i utlandet på de samme spørsmålene. Men må bare signere det hun over her skriver om UDI, det kan bli en fryktelig slitsom prosess med lang ventetid, masse papirer, og vanskelig å vite hvor man skal henvende seg for å få vite noe. Selv om dere antagelig vil få tillatelsen er det en prosess alle må gjennom. Feks vår tillatelse er fremdeles ikke ferdigbehandlet etter 1,5 år, enda vi har barn sammen. Så man må bare være forberedt på det verste, da blir det lettere å takle det tror jeg.

Skrevet

Er mannen din fra et EU-land, skal det ikke være noe problem med oppholdstillatelsen. Sjekk ut udi.no, kanksje du finner ut mer der.

Skrevet

Tusen takk for alle svar og for informasjon om UDI (som jeg ikke var informert om). Skal sjekke der å se hva jeg kan finne ut.

Skrevet

Når han er fra et EU land så kan dere flytte som der vil mellom landene uten noe problem. Men han må melde at han bor her for å få norsk arbeidstillattelse. Men det har han rett på å få uten problem. Barnetrygd kan du søke om med det samme du flytter hit eller får jobb i Norge. Polske arbeidere i Norge får barnetrygd for de barna de har i Polen. Kontantstøtte får du for barnet fra mnd etter det blir 1 år til 3 år. Søk om det når du har meld flytting til Norge. Du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd for å ha rett til fødselspenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...