Anonym bruker Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 Vi vurderer å flytte til Norge. Er i begynnelsesfasen med å undersøke ting og tang og lurer på om det finnes noen her inne med erfaring anngående dette? Jeg er norsk, min mann er fra et EU land og vår sønn har begge nasjonaliteter. Jeg ser for meg at jeg ville bli hovedforsørger i begynnelsen (kansje det første 1/2 året til et år) p.g.a. at min mann ikke snakker norsk. Tror ikke han ville få noen jobb før han snakker språket (?). Hans arbeidserfaring er fra bar/resturang/hotel - de siste årene som resturang sjef. Har følgende spørsmål: 1. Vill han automatisk få oppholds- og arbeidstillatelse siden vi er gift og jeg er norsk? 2. Hvor lenge må man ha bod i Norge for å komme inn i systemet med de samme rettigheter som resten av nordmenn har, f.eks. arbeidsledighetstrygd? (vill jo ikke være arbeidsledig, men ser som sagt for meg at det kansje ville bli "på-tvunget" p.g.a. mangel på norskkunnskaper i begynnelsen). 3. Hvor lenge må man ha vært ansatt i en jobb for å ha krav på fødselspermisjon? 4. Om man ikke har krav på fødselspermisjon, hvor lenge må man ha bodd i Norge for å ha krav på kontantstøtten etter en eventuell fødsel? 5. Får man barnetrygd fra 1ste dag man flytter til Norge, eller må dette søkes om og tar tid? Vet at dette er mange spørsmål. Om noen vet svaret på bare et av dem, setter jeg pris på all tilbakemeldning!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 Hei! Jeg kan i hvert fall svare på noen av spørsmålene dine 1. Vill han automatisk få oppholds- og arbeidstillatelse siden vi er gift og jeg er norsk? Nei, dere må søke, og det kan ta tid å behandle søknaden. Du må kunne bevise at du kan forsørge han. Sånn er det i hvert fall for meg, men mannen min er fra et land utenfor EU, så kanskje det blir annerledes. Du kan jo sjekke ut www.udi.no, eller evnt sende en mail til opplysningstjenesten og forklare situasjonen, så kan de si hva du må gjøre. 2. Hvor lenge må man ha bod i Norge for å komme inn i systemet med de samme rettigheter som resten av nordmenn har, f.eks. arbeidsledighetstrygd? (vill jo ikke være arbeidsledig, men ser som sagt for meg at det kansje ville bli "på-tvunget" p.g.a. mangel på norskkunnskaper i begynnelsen). Hvorvidt man har rett på arbeidsledighetstrygd avhenger av om man har jobbet i forkant eller ikke. Din mann har ikke rett på ledighetstrygd siden han ikke har jobbet noe her. 3. Hvor lenge må man ha vært ansatt i en jobb for å ha krav på fødselspermisjon? Hvis det er fødselspenger du tenker på så regner de vel grunnlaget ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene før babyen blir født, tror jeg. Hvis du ikke har rett på fødselspenger får du en engangsstønad på ca 34000 kr. 4. Om man ikke har krav på fødselspermisjon, hvor lenge må man ha bodd i Norge for å ha krav på kontantstøtten etter en eventuell fødsel? Kontantstøtten kommer jo ikke før måneden etter at barnet har blitt ett år, så det er jo ikke aktuelt ved fødsel. Vet ikke hvor lang tid det tar. 5. Får man barnetrygd fra 1ste dag man flytter til Norge, eller må dette søkes om og tar tid? Dette vet jeg ikke! Men kanskje du kan sjekke trygdeetaten sine sider? Lykke til, håper det ordner seg for dere!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Nå sier du ikke noe om hvor dere kommer til å bo eller hvilket EU land mannen din er ifra, men er han Engelskspråklig og dere skal bu i en større by tror jeg ikke det blir noe problem for ham å få jobb. Minn mann fikk mange oppdrag gjennom Adecco som vikar og jobbet nesten fulltid. Blir i alle fall mye innen bransjen til julebordsesongen og da kan man jo bevise at man virkelig duger og få en fot innenfor her eller der! Lykke til!
puskiluska Skrevet 17. mai 2006 #4 Skrevet 17. mai 2006 Det er noen år siden mannen min kom til Norge og han kommer fra Latin Amerika, men dette er den erfaringen jeg har: 1) Det er ikke automatikk og søkerprosessen kan ta lang tid. Du må kunne bekrefte at du er økonomisk ansvarlig for han under hans opphold i Norge. (før kunne en tredje part være garantist, men så vidt jeg vet går ikke det nå lenger) Det vil si at du må ha fast inntekt, eller dere må ha en viss sum stående på en konto. Vet ikke hvor mye. 2) Så fort han får oppholds og arbeidtillatelse så kan han folkeregistrere seg. Han bli da medlem i folketrygden og vil få de samme rettigheter som alle andre. Arbeidsledighetstrygd kommer an på hvor mye han har jobbet i forkant. 3) minimum 6 av svangerskapsmnd. 4) Sjekk denne linken www.trygdeetaten.no Det er ganske mye så jeg har det ikke i hodet. 5) Det må søkes om og tar dit og det er også regler om hvor lenge du har vært ute av landet osv. se samme link som over. Det er dessverre ganske kjedelig prosess dere står foran så jeg anbefaler deg å være TÅLMODIG. Når du snakker med UDI så sjekk flere ganger med ulike saksbehandlere. Du kan få ulikt svar av hver enkelt. Men heldigvis har jeg fått intrykk av at opplysningstjenesten har blitt bedre. Skulle du lure på mer så har jeg blitt ganske drilla i slike byråkratiske prosesser så du kan bare spørre igjen. Lykke til!
Mamma til bollekinn :) Skrevet 28. mai 2006 #5 Skrevet 28. mai 2006 Jeg er i samme situasjon selv, vurderer å flytte tilbake til Norge med min australake mann, og vår datter. På UDI sine sider fant jeg dette: Unntak fra krav om forsørgelse Det stilles ikke krav om forsørgelse dersom du som søker er: Ektefelle, samboer eller barn til en person som har fått innvilget asyl eller er overføringsflyktning. Ekteskapet må være inngått før den personen du søker familieinnvandring med reiste inn i Norge og fremmet søknad om asyl. Ektefelle, samboer eller barn av nordisk borger som har bodd i Norge de siste tre årene. Det er en forutsetning at partene har vært gift eller samboere i minst tre år, og at begge to har fylt 23 år. Ektefelle, samboer eller barn av utlending med bosettingstillatelse. Det er en forutsetning at partene har vært gift eller samboere i minst tre år, og at begge to har fylt 23 år. Forelder eller søsken under 18 år til et barn som er overføringsflyktning eller som har asylstatus i Norge Forelder som har forelderansvar og bor fast sammen med norsk barn Forelder som utøver samværsett med barn bosatt i Norge sammen med den andre av foreldrene Det kan dessuten gjøres unntak fra kravet om forsørgelse hvis: Du er ektefelle eller samboer til norsk borger, forutsatt at begge parter har fylt 23 år, eller barn til norsk borger Det foreligger særlig sterke menneskelige hensyn Så der står det jo at hvis søkeren har samværsrett med barnet deres (som da er bosatt i Norge) forfaller krav om forsørgelse. Men da må muligens du og din sønn flytte til Norge først, og mannen følge etter? Og så står det nederst at det kan bli gitt unntak hvis ektefelle er norsk borger og begge er over 23. Dette hadde funka greit i vår situasjon hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2006 #6 Skrevet 28. mai 2006 Jeg - og mange med meg - har lært oss å ikke ta noe som en selvfølge med UDI. Jeg ville absolutt ha forhørt meg på forhånd, man får ulike svar hos ulike personer, og mye er kjempevanskelig å sette seg inn i. At man har barn er ikke alltid nok, desverre. Særlig etter det som har kommet opp i media nå har de blitt enda strengere. Så forbered dere på laaang ventetid og mye fram og tilbake, og bli heller overrasket hvis det ikke blir sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå