❤lille stjerne❤ Skrevet 22. april 2006 #1 Skrevet 22. april 2006 Synes det er trist å høre at så mange sliter med stebarna sine jeg... Jeg er 27 år gammel og har både stemor og stefar. Har hele tiden vært veldig glad i dem begge og vet at de er glad i meg også, selvom vi selvfølgelig har hatt noen vrange dager også opp gjennom årene. Jeg forstår dere som er stemødre og skal ha en egen baby på et vis, det blir jo noe annet med ens eget barn selvfølgelig. Men dere burde tenke litt på at barn er barn på godt og vondt... Det kan godt hende at dere kan få de samme problemene med å svare frekt, sjalu, vil ikke vaske hender, sitte pent ved bordet etc med egne barn etterhvert også...Barn er ikke vanskelige for at de er stebarn, men for at de er barn! For min egen del kan jeg si at de fleste ting gikk greit da mine søsken og jeg fikk steforeldre og stesøsken. Vi var 10, 13 og 16 år gamle og begge steforeldrene våre hadde også 2 halvstore barn fra før, så det ble veldig mange tenåringer på en gang. Oss barn i mellom fungerte det meste greit, vi ble gode venner som hadde mye glede av hverandre, og selvfølgelig kranglet vi av og til som alle søsken gjør! Når vi var hos pappa var det han og stemors regler som gjaldt og hos mamma gjaldt hennes og stefars regler. Jeg tror det er viktig at steforeldre tør og er trygge på at de kan snakke normalt til stebarna sine og irrettesette dem når det trengs. Selvom det ikke er deres egne barn så skal og må man være med å oppdra de barna også når man får dem inn i livet sitt og skal være så mye sammen med dem. Hvis ikke blir det mye trass, usikkerhet og innestengte sinte følelser....
Anonym bruker Skrevet 28. april 2006 #2 Skrevet 28. april 2006 Det var et hyggelig innlegg. Selv er jeg mor til en liten jente som jeg overraskende ble alene med etter fødselen. Jeg har i dag en ny kjæreste som nok strever litt med det å være stefar. Han vil gjerne ha flere barn, men av og til når jeg leser alt som står på disse sidene og de tilsvarende på dinbaby, så mister jeg helt lysten på flere barn, vil ikke at min lille jente skal oppleve å ha det så vanskelig.. Liksom enklere hvis vi bare kan pakke esken og dra hvis de er noe, så da er det godt å høre at det kan være ok også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå